Világszerte felháborodást keltett a Time magazin borítója

Nézd meg!

Egy-egy erős üzenettel bíró címlap meghökkenthet, elgondolkoztathat, de körbe is járhatja a világot.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A magazinok egy jól megszerkesztett, nagy hatást kiváltó címlappal nem csupán a vezércikkekre hívják fel a figyelmet, de az eladások szempontjából is mérvadónak bizonyul az aktuális események megfelelő képi megjelenítése. Minden országban vannak olyan sajtótermékek, melyek a piacon elsődleges helyet foglalnak el, ezáltal véleményformáló hatással is bírnak.

Ha egy ilyen magazin rukkol elő egy merész címlapfotóval, az nemcsak a saját országában válik beszédtémává, de akár az egész világ felkaphatja rá a fejét. A legjobb borítók között szemezgettünk.

Isten halott?

Az amerikai, hetente megjelenő Time magazin 1966. április 8-án megjelent számának címlapja az 1960-as években hódító, úgynevezett Isten halott teológiai mozgalomra utalt. Tekintve, hogy a vallás - mint téma -, mindig érzékeny területnek minősült, elsősorban a keresztények körében váltott ki nagy felháborodást a fekete alapon nagy piros betűkkel feltüntetett kérdés.

A cikk, miközben rávilágított arra, hogy a tudósok széles körét megmozgató elgondolás valójában Nietzsche egyik elméletéből eredeztethető, az ateisták, a keresztény vallás és a világ kialakulásának témakörét fejtegette, ugyanakkor többek között kritizálta azokat a minisztereket és tudósokat is, akik Isten helyett inkább Jézus tanításaira fókuszálnak, miközben ő csupán egy emblematikus figurája volt a történéseknek - legalábbis a cikk írója szerint.

A megjelenést követően több ezer felháborodott hangvételű olvasói levél érkezett a szerkesztőségbe, a cikkben sokszor említett Isten halott mozgalom pedig két éven belül szinte eltűnt.

Oh, Istenem - eltaláltunk egy kislányt

Az Esquire - szintén amerikai magazin - 1966. októberi számának címlapja megdöbbentő volt, bár nemes egyszerűséggel egy teljesen fekete háttéren fehér betűkkel tüntették fel a vezércikk címét. A tartalom azonban a magazinban valaha megjelent leghosszabb cikk volt a maga 33 ezer karakteres terjedelmével, mely a háborús tudósítóként dolgozó John Sack újságíró nevéhez kötődik.
A cikk a vietnámi háborúban részt vevő katonai gyalogos egység tagjairól szólt, a kiképzéstől kezdve az összecsapásokig. A borító terve George Lois nevéhez kapcsolódik, aki a vietnámi horror hangulatát kívánta éreztetni az olvasókkal, hiszen a címadó kijelentésben foglaltak is egy katona megrendült szavai voltak egy vietnámi kislány holttestének megpillantását követően.

A megjelenés után az emberek véleménye megváltozott a vietnámi háborúval kapcsolatban, William Casey tisztet elítélték civilek lemészárlása miatt, és Sack ellen vádat emelt a szövetségi bűnügyi hivatal, melyet ejtettek azután, hogy átadta a háborúról készített jegyzeteit.

Az afgán árva

A National Geographic 1985 júniusában megjelent számának borítóra tett képe az egész világot bejárta, mely az évek múlásával a magazin ikonjává vált.

A fotót Steve McCurr készítette az afgán-pakisztáni határ közelében lévő menekülttáborban az akkor 12 éves fiatalról, aki csak évekkel később, 2002 elején lett hivatalosan is megnevezve. Az egyszerű, világszerte ismert afgán lány Sharbat Gula. Miután a szovjet harci helikopterek lebombázták a faluját, testvéreivel és nagymamájával a hegyek közé menekültek, így kerültek a pakisztáni menekülttáborba, ahol az afgán konfliktus és a menekültek helyzetének szimbólumává vált fénykép készült.

A vietnámi háború nyers valósága

Az amerikai LIFE magazin 1965. november végén megjelent számának vezércikkét egy sokkoló felvétellel ábrázolták, mely a vietnámi háború kegyetlen valóságáról szólt. A magazin történetében a legvitatottabb címlappá vált az amerikai haderők fogságába esett vietkong foglyot leragasztott szemekkel és szájjal ábrázoló fotó, melyet a LIFE legjobb fotóriportere, Paul Schutzer készített.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

A kép történetéhez azonban az is hozzátartozik, hogy pár perccel később a férfit egy templomban kivégezte egy amerikai katona. Feltehetően ez az írás, valamint a fotó nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az amerikai közvéleményt a vietnámi háború ellen fordítsák.

Címlapok: artsytime.com.

Ezt is szeretjük