Te is félsz a vezetéstől? Megmutatjuk, hogyan autózhatsz ügyesebben!

A magabiztos vezetés tanulható és abszolút fejleszthető. Ráadásul segítséget is kaphatsz hozzá. (x)

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az autózásról szóló cikksorozatunk következő cikke, melyben továbbra is a nőket érintő szempontokat vesszük végig, a biztonságos vezetés témáját járja körül. Hozzám hasonlóan biztosan másokat is érint az a jelenség, hogy ugyan jól vezetnek - az én vezetési képességeimet például még apám sem kérdőjelezi meg, ami óriási elismerés -, mégis előfordul, hogy izgulni kezdenek egy-egy kimerítő vezetési szituációban.

Mert például ha egy bonyolult, számomra ismeretlen csomóponthoz érek és a forgalom diktálta tempóban bravúros sebességgel kell döntést hoznom, hogy merre is kell mennem, akkor bevallom, felmegy az adrenalin szintem. De hasonló a helyzet akkor is, mikor az összes futárszolgálatos kisteherautó mentő üzemmódban szeretné leszállítani a csomagját és legszívesebben mindenkit letolnának az útról.

Asszisztensek a vezetésben

Ezért gondolom hasznosnak végigvenni azokat a technikai segédeszközöket, amelyek megkönnyíthetik mindennapjainkat, mégis sokan kissé bizalmatlanul állnak ezen vívmányokkal szemben.

A vezetői asszisztens rendszerekről ugyan sokat hallani, de általában, mint minden technikai újításról, ezekről is férfiaknak címzett szakzsargonban beszélnek. Most azonban megpróbálom lefordítani, hogy miben is segíthetnek a valós forgalmi helyzetben. Én egy SEAT Leon FR-t vezetek, így ennek az autónak a rendszerein keresztül tudom szemléltetni az asszisztensek hasznosságát.

Tempomat: hosszú távú biztonság

Országúton, vagy autópályán nagyon megnöveli a biztonságérzetet a tempomat, amely egy megadott, fix sebességben tartja az autót. Ha beállítom például a 130-as sebességet, akkor egyrészt biztos lehetek benne, hogy nem érhet meglepetésként egy gyorshajtás számla a postaládámban egy gyanútlan reggelen, másrészt a hosszú utak során nem fáradok el a sebesség egyenletes tartásában - ennek köszönhetően már többször éreztem, hogy frissebben szállok ki az autómból, mint korábban, mikor tempomat nélkül vezettem.

Ha azonban egy előzés miatt nagyobb sebességre kell kapcsolnom, akkor csak rálépek a gázra és az autó egyből gyorsulni kezd, majd mikor az előzés után leveszem a lábam a gázpedálról, magától visszaáll az autó az előzetesen beállított sebességre. De, ha egy akadály miatt fékeznem kell, akkor a fékpedálra lépve azonnal kiold a tempomat és olyan mértékben lassíthatom le az autót, ahogy az adott helyzet megkívánja.

Kényelmes, pihentető autózás

A vezetésnek tényleg nem kell stresszesnek lennie, és ebben két másik okos rendszer is segít már. Az egyik a sávtartó asszisztens, amely mellett nyugodtan ránézhetek a GPS-emre, hiszen közben rábízhatom a sávtartást az autóra - még nagyobb sebességnél is. A rendszer ugyanis érzékeli az autóút, azon belül pedig az én sávom szélességét és optimális pályán tartja azt a két határvonal között. Természetesen a kanyarokat nem veszi be helyettem, de egyelőre ez még nem automatapilóta – amit én nem is bánok, mert alapvetően élvezem a vezetést.

A másik hihetetlenül praktikus találmány az automata távolsági fényszóró vezérlés. Korábban, ha este vezettem, akkor mindig feszülten figyeltem, nehogy túl későn kapcsoljam le a fényszórót és kisüssem szegény szembejövő autós szemét. De ennek szerencsére már vége, erre is figyel helyettem a Leonom. Pont jókor kapcsolja le és fel a fényszórót, így én figyelhetek az úttestre.

Fáradságfelismerő rendszer

Sokan attól tartanak, hogy ha ennyi mindent tud egy autó magától, akkor az ember elunja magát a volánnál, esetleg be is alszik, és kész a baj. Azonban az okos asszisztensek mellett fáradságfigyelő is létezik, ami arra vigyáz, hogy ne bóbiskoljak el a kormánynál ülve. Hogy hogyan működik? A rendszer figyeli a vezetői szokásaimat és amint nem érzékel tartást a kezeimben, ahogy a kormányt fogom, pittyeg és kivillan a kávé jel, hogy ideje valami frissítő után néznem.

Ha többet is olvasnál az autópályás közlekedés tudnivalóiról, akkor kattints korábbi cikkünkért!

Ezt is szeretjük