kisebb normál nagyobb
Címoldal   /   Terasz   /  

Repülőgép bioüzemanyaggal

Megvizsgálta a repülőgépek kondenzcsíkját a NASA: meglepő dolgot találtak

A koromkibocsátást a minimálisra szeretnék csökkenteni.

Forrás: MTI/Femina

A bioüzemanyagok használata 50-70%-kal csökkenti a repülőgépek koromkibocsátását - mutatta ki az amerikai űrkutatási hivatal szakembereinek német és kanadai kutatókkal közös végzett tanulmánya, amelyet a Nature című tudományos folyóiratban mutattak be.

A NASA kaliforniai kutatóközpontjában 2013-ban és 2014-ben végrehajtott kísérleti repülések idején gyűjtöttek a szakemberek adatokat arról, miként hat az alternatív üzemanyag a repülőgépek hajtóművének teljesítményére, károsanyag-kibocsátására és a kondenzcsíkok kialakulására, amikor a repülőgépek a kereskedelmi légi útvonalak magasságában repülnek.

Hogy keletkezik a csík?

Kondenzcsík, amely egy emberi tevékenység által létrehozott felhő, akkor keletkezik, amikor a repülőgépek hajtóművei üzemanyagot elégetve égéstermékeket, köztük szén-dioxidot, vizet, koromszemcséket bocsátanak ki a légkörbe. Ezek az égéstermékek a légkörben lévő vízpára számára kondenzációs magként szolgálnak.

A levegőben lévő és az üzemanyagból a levegőbe kerülő víz ezekre a kondenzációs magvakra kicsapódik, és mert hideg van - mínusz 30-50 Celsius-fok - abban a magasságban, ahol a repülőgépek járnak, így azonnal megfagynak, és apró jégkristályokká alakulnak.

A kutatókat leginkább az állandóan létrejövő kondenzcsíkok érdekelték, mivel azok hosszan tartó és kiterjedt felhőket hoznak létre, amelyek a légi közlekedés hiányában nem keletkeznének a légkörben, és amelyekről azt tartják, hogy hatással van a Föld környezetére.

Így tesztelték a repülőket

A NASA tesztjében egy DC-8-as repülőgép mintegy 12 ezer méter magasan repült, négy hajtóműve 50-50%-ban használt kerozint és megújuló alternatív üzemanyagot, amelyet észterekből - oxigéntartalmú szerves vegyületekből - és növényi olajból előállított zsírsavakból készítettek. A DC-8-as mögött repült különböző távolságban három kutató repülőgép, amelyek a károsanyag-kibocsátást mérték, és tanulmányozták a kondenzcsíkok kialakulását a két különböző üzemanyag elégésekor.

- Ez volt az első alkalom, hogy számszerűsítettük a hajtűművek által kibocsátott koromszemcsék mennyiségét, miközben egy 50-50%-os bioüzemanyag-keveréket használtunk repüléshez - idézte Rich Moore-t, a tanulmány vezető szerzőjét a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál. A kutatók folytatják tanulmányukat, hogy megérjék és bemutathassák a bioüzemanyagok használatának előnyeit a légi közlekedésben.

Még nincs hozzászólás
Terasz dokumentumtár

Blog.hu ajánló

    hirdetés
    hirdetés
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.