Minden idők legnézettebb betiltott reklámjai

Nézd meg most!

Viccesek, emellett meghökkentőek és sokak számára felháborítóak. Nem véletlen, hogy tiltólistára tűzték őket.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A reklámtörvények országonként változnak, míg például az Amerikai Egyesült Államokban a legapróbb szexista megnyilvánulások miatt is betilthatnak egy reklámot, addig Európa jóval szabadabb e téren.

Az öreg kontinens országaiban gyakran olyan hirdetéseket is műsorukra tűznek a televíziós csatornák, melyek a világ más részein közfelháborodást vonnának maguk után - noha ezen földrész lakói közül sem nézi mindenki jó szemmel a pár perces, felforgatónak kikiáltott filmeket.

Sokak szemében a következő, számos államban betiltott reklámok is abszurdumnak számítanak, bár némelyik kellő humorral és öniróniával felszerelkezve szórakoztató is lehet.

A hírhedt Axe-hatás

Az Unilever 1983-ban létrehozott, angol-holland márkája a fiatal férfiakat célozza meg olykor vulgárisnak tartott reklámjaival, és, bár a női nemre nézve filmjeik nem éppen hízelgőek, a felmérések szerint jó közönségre találnak, és elérik céljukat.

Bár Európában egy időben nagy népszerűségnek örvendett, az a tusfürdőjüket bemutató reklám, melyben a női táncosok közé pottyanó, fiatal, aktív, nem utolsósorban pedig pucér férfi tesz félreérthetetlen és meghökkentő mozdulatokat, az Egyesült Államokba már be sem jutott. Korántsem véletlenül.

A tiltakozók a meztelen férfitest látványára, a szexuális utalásokra és a nők szexuálisan túlfűtött tárgyként való értelmezésére hivatkoztak, csak úgy, mint a márka számos más hirdetése esetében.

A Reklámmentes Gyermekkorért Kampány szóvivői pedig egyenesen károsnak tartják ezeket, úgy vélik, az Axe degradáló marketinget folytat, szexuális szabadosságra buzdítja a fiatalokat, emellett a lányok egészséges fejlődését is akadályozza.

Gyerek helyett?

A belga Zazoo óvszergyártó cég reklámját, melyben a jobb napokat is látott, fiatal apuka küzd a bevásárlóközpontban randalírozó gyermekével, valamint a többi vevő rosszalló tekintetével, Európában szinte mindenütt bemutatták, míg az Egyesült Államokban betiltott reklámként került be a köztudatba, és csak egy, az adott adásban sértő reklámokkal foglalkozó tv-show keretein belül láthatták a nézők.

A betiltás indoklásaként többek között a bizonyos közösségeket sértő és felháborító tartalmat, illetve a túl erős audiovizuális megjelenítést említették, mely sokkoló hatása révén nem elgondolkodtatja, hanem erőszakosan kényszeríti a nézőket az óvszervásárlásra, nem hagyva más kiutat.

Az első látásra negatív tanulság ellenére az antwerpeni, 1998-ban alapított cég szerint a reklám üzenete csupán annyi, hogy egy gyermek felnevelése felelősségteljes feladat, melyre a fiatalok nagy része nem áll készen.

15 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz

Nézegess képeket!

Elolvasom

A legszentebb dolog

A sörreklámok jelentős része messze földről híres sovinizmusáról és a nőkről alkotott sértő nézeteiről, emellett arról a felfogásról, hogy a sörivás kizárólag az erősebbik nem privilégiuma és szentsége.

Ezen reklámok sorához csatlakozik a Jennifer Aniston közreműködésével készült Heineken-film is, melyben, hiába néz kedvesen, kellően kacéran és segítséget várva a lány, a hűsítő nedű ismét csak győzelmet arat a nők fölött. A holland reklámot az Egyesült Államokban nem adták le a tévécsatornák, azonban Európa nagy részén igen, kivéve azon országokat, ahol tilos alkoholt hirdetni - például Norvégiában.

Fő az óvatosság

Az 1929-ben bejegyzett márka, melynek nevét a Durability, Reliability és Excellence - tartósság, megbízhatóság, kiválóság - szavak betűiből alkották meg, mára legendává vált, a piac negyedét foglalja el, az Egyesült Királyságban pedig abszolút a legnépszerűbb.

Mindezt olykor humoros, olykor pedig igencsak meghökkentő reklámjainak is köszönheti, melyek egyik kiváló példája a randevúra készülő fiú és a Morris Albert Feelings című melódiájára utána masírozó, majd pórul járó hímivarsejtek tanulságos története. Szülőhazájában, Nagy-Britanniában a reklámot hosszú időn át játszották, emellett szerte Európában műsorra tűzték a késő esti órákban, valamint a mozikban.

Az Egyesült Államokban azonban ezt is betiltották - elsősorban az erőteljes képi megjelenítés és a reklám végén megjelenő monstrum miatt, sokak szerint azonban annak is köze lehetett mindehhez, hogy a fehér ruhás alakok egyeseket a Ku Klux Klan tagjaira emlékeztettek.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban a cancel culture, azaz az eltörléskultúra került terítékre. Mikor született meg, és mit jelent a cancel culture kifejezés? Miért veszélyes jelenség? Kik azok a híres személyek, akik érintettek? Honnan tudjuk, hogy valósak-e az ellenük felhozott vádak? Hogyan befolyásolja az eltörléskultúra a stand up comedy műfaját?

Promóció

Ezt is szeretjük