kisebb normál nagyobb
Címoldal   /   Terasz   /  

Így készítsd el az adóbevallást

Így készítsd el az adóbevallást
Az elektronikus kitöltés

Már neten keresztül is gyorsan elkészítheted az adóbevallásod. Segítünk, hogy hibátlan legyen.

Szerző: Szabó Eszter Judit
Forrás: Femina.hu
2010.02.24.

Az interneten keresztül ma már rengeteg mindent el lehet intézni, beleértve az adóbevallást is. Rengeteg időt, pénzt és energiát takaríthatsz meg, ha ebben a formában teszel eleget az adóhatóság felé irányuló kötelezettségednek.

Az elektronikus adóbevallás legfőbb pozitívuma, hogy hiánypótlás esetén azonnali visszajelzést kapsz, így kiküszöbölheted az ügyfélszolgálaton történő sorban állást és idegeskedést.

A szolgáltatás igénybevétele előtt azonban érdemes tájékozódnod, mert a részletek ismeretében sokkal hatékonyabban megy majd az e-ügyintézés, és biztosan nem ejtesz majd hibát sem.

Hogyan kezdj hozzá?

Vannak, akiknek egész egyszerűen nincs más lehetőségük: csak és kizárólag elektronikus formában rendezhetik adóbevallásukat. Ilyenek a törvényben megjelölt munkáltatók, a kifizetők vagy a főfoglalkozású egyéni vállalkozók. Ha egyik csoportba sem tartozol, akkor opcióként választhatod az adóbevallásnak ezt az egyszerűbb formáját.

Az elektronikus adóbevalláshoz szükséges felülethez az APEH elektronikus bevallásfeldolgozó rendszerén - röviden eBEV - keresztül, valamint a Magyarország.hu oldal Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszerén keresztül - röviden KR-rendszer - is hozzáférhetsz. Az adóbevallás elkészítéséhez szükséges nyomtatványok és dokumentumok szintén az APEH és a kormányzati portál internetes oldaláról érhetők el.

Tipp
Kérdésed van az adóbevallással kapcsolatban? Hívd az APEH ügyfélszolgálatát a 06-40-42-42-42-es telefonszámon!

Lépésről lépésre

Mielőtt igénybe vennéd a sok szempontból kényelmesebb és egyszerűbb ügyintézést biztosító szolgáltatást, regisztrálnod kell a területileg illetékes okmányirodában. A személyes ügyintézést csak akkor úszhatod meg, ha rendelkezel úgynevezett minősített elektronikus aláírással vagy APEH-chipkártyával. Az ügyfélkapu-regisztrációt a Magyarország.hu vagy az APEH weboldalán kell majd aktiválnod.

Tipp
Ha nem szeretnél sok időt tölteni a sorban állással, akkor foglalj időpontot az okmányirodában a Kormányzati Portálon keresztül.

Miután aktiváltad a regisztrációdat, és az előírásoknak megfelelően megváltoztattad a jelszavadat, le kell töltened a szükséges nyomtatványokat és programokat. Az Általános nyomtatványkitöltő programot - röviden ÁNYSZ -, valamint a szükséges nyomtatványokat az APEH oldaláról tudod letölteni. Valamennyi, a hatósági eljárásban használatos nyomtatványt az ÁNYSZ-szel kell majd kitöltened.

Egyszerűbb lett

Nem maradt más hátra, mint az, hogy kitöltsd a bevalláshoz szükséges dokumentumokat, majd a szolgáltatás elindítását követően bejelentkezz az Ügyfélkapun, és feltöltsd a saját gépedről a fájlokat. A feladat mára ráadásul le is egyszerűsödött: egy, a közelmúltban lezárult fejlesztésnek köszönhetően ezentúl már közvetlenül, a böngésző program használata nélkül is beküldhető a kész nyomtatvány.

Ha az elektronikus bevallási rendszerben egy megnyitott, küldésre megjelölt nyomtatványt szeretnél feladni, akkor a Kapcsolat az Ügyfélkapuval menüből a Nyomtatvány közvetlen beküldése az Ügyfélkapun keresztül menüpontot választva - az Ügyfélkapu bejelentkezési adatok megadása után - a program automatikusan elvégzi a nyomtatvány beküldését. A fejlesztésnek köszönhetően a csoportos beküldés is lehetséges. Ehhez a módszerhez az Adatok menüpontban a Csoportos beküldés az Ügyfélkapun keresztül menüpontot kell választani. Az azonosításra megadott adatok addig érvényesek, amíg ki nem lépsz a nyomtatványkitöltő programból.

Mire figyelj?

  • Mindig olvasd el a kitöltési útmutatót!
  • A programok folyamatosan frissülnek, mindig a legújabb verziót használd!
  • Őrizd meg a nyugtákat!
  • Ne hagyd az utolsó napra az adóbevallást!
  • Ha bizonytalan vagy, vagy elakadtál, fordulj az APEH-hez!
  • Rendszeresen ellenőrizd az értesítési tárhelyet!

Értesítési tárhely

A következő fogalom, mellyel az elektronikus adóbevallás kapcsán meg kell majd barátkoznod, az Értesítési tárhely fogalma. A szintén ügyfélkapus regisztrációhoz kötött funkció célja, hogy biztonságos tárterületen helyezhesd el a hivatalok felé elküldött dokumentumaid másolatát, másrészt tárolhasd a hivataloktól kapott válasz dokumentumait, például a feltöltött járulékbevallás nyugtáit. Az értesítési tárhely a megnyitást követő harminc napig tárolja a rendszerüzeneteket - például érkeztetési igazolásokat -, valamint a hivatali dokumentumokat - például nyugtákat, végzéseket, hiánypótlásokat. A tárhelyen keresztül a hivatal által küldött dokumentumokat öt napon belül kell átvenned, ellenkező esetben a rendszer automatikusan törli azokat.

Amennyiben - az adóbevallás elküldését követően - hiánypótlásra van szükség, vagy hiba van a bevallásodban, akkor a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszeren keresztül hibaüzenetet kapsz.

Betöltés...

Hibás nyugta esetén a nyugtában szereplő hibaüzenet alapján gondoskodnod kell a helyes bevallás újraküldéséről. Ha arról kapsz értesítést, hogy az eBEV-rendszer rendben találta a bevallások eredményét, az azt jelenti, hogy sikeresen teljesítetted bevallási kötelezettségedet.

Még nincs hozzászólás
hirdetés
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.