kisebb normál nagyobb
Címoldal   /   Terasz   /  

Új adók: "ennek nagyon-nagyon komoly következményei lesznek"

Új adók: "ennek nagyon-nagyon komoly következményei lesznek"

Róna Péter közgazdász Kálmán Olgánál elemezte a helyzetet, valamint a két új adó hatásait.

Szerző: Oroszi Babett
Forrás: atv

Szerdán Matolcsy György bejelentette, a kormány döntést hozott a telefonadóról és a pénzügyi tranzakciós illetékről. A telefonadót még idén, a sárgacsekk-adónak is nevezett tranzakciós illetéket jövőre vezetnék be, utóbbit a bankok fizetnék. A bankszövetség kiakadt a hír hallatán, hiszen nem erről volt szó, hanem arról, hogy fokozatosan kivezetik a szektort terhelő különadót, így csökkentve a pénzintézetek terhelését. Az ATV Egyenes beszéd című műsorában Kálmán Olga Róna Péter közgazdásszal beszélgetett a várható következményekről.

- Mi haszna van ezeknek az új adóknak?

- Ahhoz, hogy erre értelmes választ tudjunk megfogalmazni, először el kéne dönteni, hogy mit tartunk a nemzetgazdaságot leginkább visszafogó tényezőknek. Én hármat látok. Egy: a rendkívül magas reálkamat. Ha a kis- és középvállalkozó bemegy a bankba, és hitelt kér - ha egyáltalán kap -, akkor azért 14-15%-ot fizet. Ebből lejön 5-5,5%, ami az infláció. Marad 9-9,5%, a reálkamat.

Biztos csőd

- A második világháború óta nem volt olyan nemzetgazdaság, amelyik képes lett volna kitermelni egy 9-9,5%-os reálkamatot. Ez a kamatszint biztos csőd, adósságspirál. A gazdaságpolitika első számú feladata egy olyan környezetet létrehozása, ahol ez a kamatszint érdemben csökken.

- Ehhez a bankokat kéne helyzetbe hozni, vagy lehet, hogy elég lenne őket egyszerűen békén hagyni.

- Igen. A második alaptétel az árfolyam. Helyén van-e ez a forintárfolyam, vagy nincs? Ezzel kapcsolatban a közgazdaságtannak van egy olyan fogalma, az egyensúlyárfolyam, amit ki lehet számítani.

Ha ezt a fogalmat alkalmazzuk, akkor az derül ki, hogy a forint túl erős, nem egyensúlyárfolyamnál van, hanem attól 15-20%-kal erősebb. Ezen addig nem tudunk változtatni, amíg ott van a devizahitel, mert ha elengedjük a forintot, és az gyengül, akkor a törlesztőrészletek megugranak, bedőlnek a háztartások, a lakások, a bankok.

De miközben fenntartjuk ezt a nagyon kemény és kártékony árfolyamot azért, hogy ne dőljön be a bankrendszer és a hitelezés, ennek az árát a reálszféra fizeti meg, mert ettől a reálszféra versenyképtelenné vált. Ez a második feladat.

Érdekes: ezért erősebb a forint, mint kellene

- Azt mondja, hogy erősebb a forint, mint amennyinek kellene lennie? Mindig azt mondjuk, hogy gyenge a forint.

- Gyenge, de ahhoz viszonyítva, hogy mennyibe kerül a devizahitelek törlesztése.

Vezető politikusaink - Tarlóstól Vonáig
Vezető politikusaink - Tarlóstól Vonáig
Magyar miniszterelnökök a rendszerváltás ótaA politikusok is pihennek néhaA második Orbán-kormány legmeghatározóbb döntései2011 őszének legizgalmasabb közéleti pillanatai képekbenA kormány szerint sokkal könnyebb lesz a családok életeOrbán Viktor nem szégyelli a szenvedélyétFotók - Így focizik Orbán ViktorOrbán Viktor belföldi útjai képekbenBajnai Gordon, ahogy csak ritkán látodKépek! Tüntetések országszerte

Az egy dolog - és egy valóban nagyon komoly probléma -, hogy mennyibe kerül a devizahitelek törlesztése, de attól még a versenyképesség rendbehozatala érdekében a forintot olyan szintre kell terelni, ahol a magyar nemzetgazdaság képes az olcsó importtal megküzdeni, és képes versenyképesen exportálni. Ettől az erős forint minket visszatart. Nem tudunk versenyezni a beáramló importtal szemben, mert erős a forint, tehát olcsó az import, és nem tudunk az exportpiacon versenyképessé válni, mert nem vagyunk árversenyben, mert erős a forint.

A harmadik tétel, amit meg kell oldani, az egy nagyon-nagyon komoly tétel. A magyar nemzetgazdaságnak a hozzáadottérték-termelő képessége a padlón van. Ez a nemzetgazdaság alapja, ami három tételből áll össze: alaptermékek, félkész termékek és bérmunka. Mindebben a szellemi tartalom, az úgynevezett hozzáadott érték rendkívül alacsony. A magyar nemzetgazdaság hozzáadottérték-tartalma az EU hozzáadottérték-tartalmának az 52%-a, tehát a fele.

- Ez a kutatás-fejlesztéssel van összefüggésben?

- Többek között. A gazdaságba bevitt szellemi tartalom az, ami a hozzáadott értéket növeli. Ezt teljesen elfelejtettük, és ahelyett, hogy előrébb léptünk volna az elmúlt 20 évben, visszafelé mentünk az alap-, félkész termékek és a viszonylag kevés hozzáadott értéket termelő bérmunka irányába.

Ez a három kulcskérdés, amit bármiféle használható gazdaságpolitikának meg kéne oldani. Ez a három szűrő az, amin keresztül lehet az ilyenfajta lépéseket, rögtönzéseket értékelni.

- Rögtönzés?

- Rögtönzés. Hol van az a hatástanulmány, amelyik kimutatja ezeknek az elképzeléseknek a következményeit? Ilyenekkel nem lehet előállni anélkül, hogy valamiféle hatástanulmányt ne végeznénk el.

- Én mindig abban reménykedem, hogy vannak ilyen hatástanulmányok, csak annyira titkosak, hogy nem tudhatjuk meg.

- Nincsenek. Ez a kormány és ennek a kormánynak a stábja ilyen hatástanulmányt nem képes elvégezni. Ennek a kormánynak a szellemi, szakmai színvonala messze elmarad az elmúlt 20 év színvonalának az átlagától, még akkor is, ha az elmúlt 20 évben a színvonal egyébként is csökkent. Ahol most ez a kormány tart szakmai értelemben - és ez nemcsak a közgazdaságban, hanem szinte minden területen -, az a teljes szakszerűtlenségnek a kultúrája.

Amatőr, szakszerűtlen a gazdaságpolitika

- Ha belegondolunk, ez egyetlen politikusnak sem lehet az érdeke. Ha az Orbán-kormány erre nem helyez hangsúlyt, sőt, mintha az ellen dolgozna, hogy legyenek szakértők, annak nem lehet politikai hozadéka, de gazdasági sem. Miért jó ez?

- A kormány olyan ideológiai elkötelezettség mentén politizál és dönt, ami kizárja a szakértelem szerepét. A szakértelem nagyon régóta hiányzik a gazdaságpolitikából. Egy teljesen szakszerűtlen, amatőr gazdaságpolitika folyik.

- Mi lesz a tranzakciós adó hatása? Továbbterheljük vele a pénzintézeteket...

- A pénzintézetek helyzetét alaposan elrontottuk, nagyon legyengítettük őket. A pénzintézetek nagyon rossz állapotban vannak, bár ők azért azt mondják, hogy jól megvannak. Ez nem igaz, nagyon komoly gondok vannak a pénzintézetekkel, gyenge mérlegekkel rendelkeznek. A devizaadósságot nem oldottuk meg. Amíg ezt nem oldjuk meg, addig itt nem lesz növekedés. Felejtse el.

- Rogán Antal tegnap azt mondta, hogy a külföldi anyacégek tőkehiányosak, ezért aztán mindent szívnak ki.

- És ő nem szív mindent ki a bankokból? Ki az, aki többet szív ki a bankokból, az Orbán-kormány vagy az anyacégek? Vagy itt valamiféle versenyt akarunk kialakítani, hogy ki a nagyobb szívóerő a bankokra vonatkozólag? Ennek nincs értelme. Amit Rogán Antal mondott az anyabankokról, az mellébeszélés. Az ő feladatuk az, hogy létrehozzanak egy működőképes pénzügyi rendszert a gazdaság elősegítése érdekében.

Matolcsy György, Fotó: MTI

Nem tették meg, és nemhogy nem tették meg, lehetetlenné tették most már ennek az előrelátható időn belüli megteremtését.

(...)

Ezért lehet jó a telefonadó

- Térjünk rá az intézkedésekre. A tranzakciós adó teljesen elhibázott. A másodikkal, a telefonadóval van egy kis baj, mert nem biztos, hogy megfelel az EU-s jogszabályoknak. Kérdés, hogy megfelel-e az EU-s jogszabályoknak.

A telefonadónak ugyanakkor van egy aspektusa, ami nem rossz. Alapvetően a telefonálás egy import, tehát a pénz javarészt külföldre megy. Ha azt mondjuk, hogy ez egy importvám, ami a nemzetgazdaságot az importtal szemben valamilyen szinten védi, azaz a várható következmény - és itt van a hatástanulmány jelentősége - az, hogy kevesebb pénz megy ki külföldre a telefonálás miatt, akkor ez az adó némelyest segíti a folyó fizetési mérleg állapotát, és mint olyan, némelyest segítheti az árfolyam alakulását is.

- Kevesebb pénz fog kimenni külföldre, ha kevesebbet telefonálunk, és ezért a csúnya multinak, akik külföldön ülnek a pénzeszsákon, laposabb lesz a pénzeszsákja. De ez nem azt jelenti, hogy ezt a pénzt gyorsan elköltjük egy hazai vállalkozás hazai termékére, hogy a belső fogyasztást élénkítsük.

- Ezért kellenek komoly hatástanulmányok, mert vannak ilyen feltételezhető aspektusai, amit szépen végig kell elemezni.

- Ha 700 forinttal többet kell fizetniük, akkor az emberek maximum elkezdenek szokást változtatni, hogy ezt a 700 forintot megspórolják, de ez nem azt jelenti, hogy lesz plusz 700 forintjuk, hanem hogy nem kell pluszban kiadniuk 700 forintot.

- Az igaz, de kevesebbet telefonál, tehát a régi telefonmennyiségre külföldre fizetett díj csökken.

- És attól nekem jobb lesz, ha a külföldinek kevesebb lesz a pénze?

- Igen, jobb lesz, mert javul a folyó fizetési mérleg.

- Mitől javulna?

- Attól, hogy kevesebb pénz megy ki az országból.

- Kevesebb pénz megy ki, de nekem, állampolgárnak, mint állampolgárnak, mitől lesz jobb?

- Semmitől, de attól, hogy kevesebb pénz megy ki, a folyó fizetési mérleg feltételezhetően valamiféle gyenge előnyben részesül.

Ezért kell többet fizetned 2012-től
Ezért kell többet fizetned 2012-től
Politikusok válásaiÍgy nézett ki Devecser a katasztrófa utánFotók! Áder János, ahogy csak ritkán láthatodNői képviselők a parlamentbenKépgaléria! Stohl az ítélethirdetés előtt, közben és utánaAkiknek az élet maga a pokolOrbán Viktor cipő nélkül dekázgat a Parlament udvaránÍme, a 6,8 milliárd forintból felújított Szent Imre Kórház belülrőlElkészült a mintaház KolontáronÍgy élnek a hajléktalan nők

Most bőkezű vagyok a kormány irányában, tehát feltételezem, hogy van egy ilyen lehetőség, de hiányolom az ehhez kapcsolódó hatástanulmányokat.

- Nézzük a másik vetületét. Ha elkezdünk spórolni, és változtatunk a szokásainkon, kevesebb telefonszámlát fizetünk, de akkor a Magyarországon működő és Magyarországon adózó telefontársaságoknak kevesebb lesz a bevétele, kevesebbet fognak adózni. Lehet, hogy az adózás csökkenése miatt elmaradó bevétel nagyobb lesz, mint amennyi várhatóan bejön a telefonadóból.

- Ezt sem tudjuk.

- Ha a telefontársaságoknak kevesebb lesz a bevétele, akkor kevesebbet fognak fejleszteni.

- Ők nem fejlesztenek. Amit a telefontársaságok itt fejlesztenek, az minimális. Ők importálják a fejlesztést, amiért mi fizetünk.

Más országok esetében súlyos esettanulmányok láthatók, amit egy normális parlament meg is vitat. Amit közgazdászok áttekintenek és megnézik. Ilyen tanulmányok nincsenek, tehát a levegőbe kell beszélnünk.

- Akkor ezek mind Matolcsy György ötletei lehetnek?

- Elképzelhető. Egy alapvető rendetlenség, fegyelmezetlenség és következetlenség, amit itt látunk.

"Nagyon-nagyon komoly következmények"

- A telefonadóval kapcsolatban Rogán Antal azt mondta, hogy verseny lesz, hiszen nemsokára belép a piacra a negyedik szolgáltató, ami nem külföldre viszi a pénzt, mert magyar. Ez megoldhatja a kérdést?

- Nem tartom valószínűnek. Megint az van, hogy Rogán Antal, Matolcsy György, Lázár János, Orbán Viktor ilyen légből kapott gondolatokkal, érvekkel sáfárkodik, ahelyett, hogy következetes, kimutatható és a nyilvánosság elé tárt, tudományosan megszerkesztett hatástanulmányokat terjesztene elő az elképzelései alátámasztásának érdekében.

Ez így nem mehet tovább, ez egy teljesen amatőr, kókler módszer, aminek nagyon-nagyon kormoly következményei lesznek.

4 hozzászólás
Mariann70       2012-06-29 20:25
5.
Ezeknek tutira befellegzett!!!!!
Icu58       2012-05-14 09:22
4.
Küldjék már el ezeket a matolcsyékat valami melegebb éghajlatra!
Wehrwolf       2012-05-12 09:32
3.
Valamit félreértettél. Matelcsi nagyija azt mondta, hogy ő havonta összesen 10 percnél nem beszél többet telefonon. Tehát ÖSSZESEN! Ezért a telefonadót ehhez igazítva találták ki, tehát havi 10 perc beszélgetés ingyenes csak, nem bedig beszélgetésenk... tovább »
válasz a 2. kommentre (emmersson - 05-12)

Felhő? Adóalapnak jó lesz! - Így röhög a nép Matolcsyn és a telefonadón

Chipsadó után jött a sárgacsekk-adó és a telefonadó, ennek örömére jöjjenek a mémek az ötletgazdáról.
Terasz

Maximalizálják a telefonadót: havi pár száz vagy több ezer forint lesz?

Havi 700 forint lesz, Matolcsy nagymamája miatt tíz perc kedvezményt kapunk.
Terasz
Változások és jogszabályok
    hirdetés
    hirdetés
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.