Az elmúlt évtizedek legbotrányosabb reklámjai

Ma nem engedélyeznék azokat a reklámokat, melyek korábban tucatszámra díszelegtek világszerte.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Manapság már nem ritka, hogy egy reklám fennakad a cenzúra rostáján, mert ízléstelen a megjelenése, vagy sértő az üzenete. A jogvédők vagy akár a fogyasztóvédelem is kifogást emelhet egy-egy hirdetés ellen, ha az botrányos tartalmat közvetít.

Hasonló véleménynyilvánításra száz évvel ezelőtt is volt lehetőség, de a tiltakozók nem sokat tehettek, hiszen akkoriban még ismeretlen volt a reklámjog, reklámtörvény vagy reklámetika fogalma. Ráadásul a női és kisebbségi jog is gyerekcipőben járt, ezért aztán a kereskedők bátran viccelődhettek a kontójukra, nem csoda, hogy a korabeli reklámok hemzsegtek az előítéletektől, a rasszista és szexista szlogenektől.

Fajgyűlölő üzenet a plakátokon: Chlorinol és Fairy Soap

A te mamád nem Fairy szappannal mosdat téged? - kérdezi a bájos szőke amerikai kisgyerek szakadt kis néger társától a Fairy cég 1936-os reklámplakátján. A hirdetés a színesbőrűek kárára való viccelődés mintapéldája, de ne hidd, hogy ez a fajta üzenet előzmények nélküli. A Chlorinol mosószóda 1890-es plakátja szintén a feketéken élcelődik, azzal hirdetve terméke hatékonyságát, hogy a szóda még a néger gyereket is kifehéríti.

Ez a fajta nyílt rasszista üzenet egyébként nem volt ritkaság akkoriban, a kereskedők előszeretettel építettek az előítéletekre. Sajnos, volt is mire, hiszen az Államokban még a 19. század elején is legális volt a rabszolgamunka és a feketék megalázása.

Bár a rabszolgaságot 1865-ben eltörölték, az előítéletek ezzel nem szűntek meg, amint azt a 70 évvel későbbi Fairy szappanreklám is bizonyítja. Érdekes egyébként, hogy az 1892-ben alapított gyár korábbi hirdetéseire nem volt jellemző ez a fajta fajgyűlölő szemlélet, a tulajdonos, Nathaniel Fairbanks idején még csak a kislányembléma és pár szappanbuborék volt a plakátokon.

Valószínű, hogy a kirívóan sértő plakát hátterében a harmincas évek gazdasági válsága, a kereskedők általános elkeseredettsége és az újra fellángoló fajgyűlölet állt.

Nyíltan szexista hirdetések: Drummond és Van Heusen

A feketék kigúnyolása mellett a nőket alázó hirdetések is elég gyakoriak voltak, főleg az 1950-es, 1960-as években, amikor a férfitermékeket gyártó cégek még rá is tettek egy lapáttal a nemek közötti egyenlőtlenségre. Példa erre a férfipulóvereket gyártó Drummond cég hirdetése, melyen két férfi áll a világ tetején, fejük felett az öntudatos szlogennel: A férfiak jobbak, mint a nők.

8 ország, ahol még ma is sárba tiporják a nők jogait

Nézegess képeket!

Elolvasom

A reklám egyébként a neves amerikai Esquire divatmagazinban jelent meg 1959-ben, és, mivel a lapot főleg férfiak forgatták, nem is tiltakozott ellene senki.

A még ma is létező ausztrál ruhagyár, a Van Heusen hirdetése még ennél is hímsovinisztább hirdetéssel állt elő. A reklámozott termék, a nyakkendő gyakorlatilag elsikkad a plakáton a kiskirályként terpeszkedő férfi és az előtte cselédként térdelő nő képe mellett. A nyíltan szexista reklám ma valószínűleg tiltakozási hullámot indítana el, de akkoriban megengedett volt, hiszen a cég komplett sorozatot jelentetett meg hasonlóan szexista hirdetéseiből.

Tudtad?
Az Egyesült Államokban csak 1964. július 3-án, tömeges polgárjogi megmozdulások után született átfogó törvény a feketék és a nők diszkriminációja ellen.

Vérlázító megtévesztés: Camel dohányreklám

A cigaretta és a hozzá kapcsolódó kampány még ma is az egyik legingoványosabb terület a reklámszakmában, de 50 évvel ezelőtt sem volt ez másképp. Az 1913-ban alapított Camel amerikai dohánycéget is sok támadás érte különc, sokszor botrányos hirdetései miatt.

Az egyik legfelháborítóbb az 1946-os hirdetés volt, amikor a hazai piac fellendítésére megalkották A legtöbb orvos Camelt szív! szlogent. A hirdetésben szinte üdvözítő és kívánatos szokásnak állították be a füstölgést, melyet az orvosok akár receptre is felírhatnának, annyira ártalmatlan. Mai szemmel nézve ez nyílt félrevezetés, de akkoriban a dohánylobbi felette állt az elveknek, így a Camel hirdetése - női és férfi változatban - még évekig sikerrel futott a sajtóban.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

A dohány egyébként is nagy üzlet volt, az 1950-es években valóságos cigarettakultusz tombolt, cenzúra pedig szinte nem is létezett. Csak jóval később, 1970-ben tiltották be végleg a cigarettareklámokat az USA-ban, amikor aggasztóan megszaporodott a dohányzás miatti halálozások száma.

Fotók: boredpanda.com.

Ezt is szeretjük