8 bank, amire mostanában a legtöbb a panasz: csak óvatosan!

Megjelent a károsultak banki feketelistája - íme, a kevésbé toleráns pénzintézetek.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Több mint nyolcezer ügyfélmegkeresés érkezett szeptember vége óta a pénzügyi felügyelethez a végtörlesztéssel kapcsolatban: sokan közülük panasszal éltek, a PSZÁF fogyasztóvédelmi igazgatóságához pedig további háromszáz írásos fogyasztóvédelmi beadvány érkezett - mondta Binder István szóvivő az MTI-nek. Közben a károsultak is kiadták a problémás bankok feketelistáját.

Megbírságolt bankok

Binder emlékeztetett arra, hogy a bankkal kapcsolatos kifogás esetén a fogyasztónak első lépésben mindig a pénzintézettel kell egyeztetnie, és csak azt követően tud a PSZÁF-hoz fordulni, ha a bank elutasítja a panaszt. Ekkor a felügyelet áttekinti a konkrét ügyet, ha pedig jogosnak bizonyul a panasz, akkor szankciót hozhat. A PSZÁF tavaly az Erste Bank, a Volksbank és az Argenta Credit esetében kényszerült erre a lépésre, két bankkal szemben bírságot is kiszabott a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény megsértése miatt.

Az Erste Banknál alkalmazott fix árfolyamú végtörlesztési kérelmi űrlap esetében azt kifogásolta a felügyelet, hogy annak lábjegyzete azt tartalmazta, hogy az igény bejelentésére 2011. december 30-ig egyszer van lehetőség, holott a törvény nem határozott meg olyan feltételt, amely szerint a fogyasztók csak egy alkalommal terjeszthetnék elő végtörlesztési kérelmüket.

A Volksbank rögzített árfolyamú végtörlesztési kérelemhez alkalmazott nyilatkozata szerint az ügyfélnek vállalnia kellett volna, hogy megfizeti a tényleges és a rögzített árfolyam közötti különbséget a banknak, ha alkotmányellenesnek bizonyul a végtörlesztés lehetősége.

Az Argenta Credit végtörlesztési kalkulációs dokumentuma egyebek között arra hívta fel a fogyasztók figyelmét, hogy az adóhatóság tájékoztatása szerint a vagyonosodási vizsgálatok kiterjedhetnek a végtörlesztésre fordított pénz eredetének ellenőrzésére, ami a felügyelet szerint eltéríthette a fogyasztókat attól, hogy gyakorolják a fix árfolyamú végtörlesztésre lehetőséget adó jogukat.

Károsultak banki feketelistája

Közben a Banki és Végrehajtási Károsultak Fogyasztóvédelmi Egyesülete megjelentette saját banki feketelistáját a 2011-es tapasztalatok alapján: a szűrő az volt, hogy az egyes pénzintézetek milyen mértékű empátiát tanúsítottak a bedőlt vagy nehezen fizető ügyfeleikkel szemben, milyen az ügyfélkezelési kultúrájuk, etikai magatartásuk, és mennyire fontos számukra az ügyfelek helyzete.

Erre figyelj, mielőtt új lakásba költözöl!

Nézegess képeket!

Elolvasom

AXA Bank

Az egyesület szerint az AXA semmit sem változtatott ügyfélkezelési gyakorlatán: felajánl ugyan néhány lehetőséget, de ez a gyakorlatban kevés, ráadásul túl könnyen adta hiteleit. Sok esetben időhúzással megvárja, míg a nagyobb értékű ingatlanok esetében a kamattartozás feléli az ingatlanok értékét, és akkor indítja el a végrehajtási eljárását, amikor ez már megtörtént. Ez egyébként csaknem minden bankra jellemző. Az ügyfél esetleg még nem is tud róla, de már árulja a tartozást.

OTP Bank - OTP Faktoring

A lista második helyét az OTP Bank érdemelte ki az OTP Faktoringgal: a károsultak egyesülete szerint a pénzintézet adósságkezelési eljárása sokat romlott, a Faktoring pedig visszaél az ügyfelek bizalmával. A panaszok szerint sokszor több év pihentetés után vesz elő ügyeket, és az ez alatt többszörösére duzzadt tartozásokat könyörtelenül behajtja, könnyítéseket pedig nem nagyon ad.

CIB Bank

Szintén az ügyfélkezelési gyakorlatukra érkeztek panaszok: a nemfizető ügyfelek túlzott mértékű ostromlásról számoltak be a bank részéről.

A tapasztalatok azt mutatták, nemegyszer szándékosan húzza az időt a végrehajtási eljárásban, hosszú kihagyásokat alkalmaz. Az időközben felgyülemlett késedelmi kamatokból nem hajlandó engedni. A CIB Lízingre kifejezetten sok kifogás érkezik főként a gépjármű-hitelekkel kapcsolatban.

Aegon, Allianz

Ezekkel, illetve a más, vegyes típusú biztosítással egybekötött hiteleket árusító bankok és biztosítók esetében elsősorban a tájékoztatási kötelezettséggel akadt probléma. A biztosítással egybekötött hiteleknél a biztosítás a dominánsabb, ahol visszavásárlási táblázatok alapján működik az elszámolás. Az ügyfeleket ért veszteségek ezen a területen a legnagyobbak, ami jelentősebb, mint egy pénzintézetnél felmondott hitelszerződés esetében.

Forrás: mti.hu, www.bankikarosultak.hu.

Volt már problémás ügyed bankkal?

Ezt is szeretjük