kisebb normál nagyobb
Címoldal   /   Kalkulátorok   /   100-féle diéta A-tól Z-ig!   /  

L-Karnitin: a zsírégető

L-Karnitin: a zsírégető
Szerző: Turi Niki
Forrás: Femina.hu
2007.05.12.

Mi az L-karnitin?

Az L-karnitin egy természetes anyag, mely az emberi szervezetben, valamint az állati és növényi eredetű táplalékokban fordul elő. Az emberi szervezet körülbelül 20-25 gramm L-karnitint tartalmaz. Legnagyobb mennyiségben a vázizomzat tartalmazza, mintegy 19,0 grammot. Ezt követően a májban kb. 0,65 gramm, a szívben 0,22 gramm a vesében 0,06 gramm mennyiségben található. Ezen kivül jelen van még az idegrendszerben illetve a mellékherében is.

A táplálékok közül az állati eredetű táplálékok tartalmaznak nagyobb mennyiségben L-kanitint. Ezen belül is az úgynevezett vörös húsok, mint például a birka, a kecske, a juh, a marha és a sertéshús L-karnitin tartalma a legmagasabb. L-kanitin tartalmuk 2100 és 300 mg/kg hús érték között változnak. A fehér húsok L-kanitin tartalma 100mg/kg érték körül van. A növényi eredetű táplálékok viszont 0 és maximum 30mg/ kg értékben tartalmaznak L-kanitint.

Miért az L-karnitin?

Az L-karnitin az emberi szervezetben többlépcsős folyamatban, aminosavak (lizin, metionin), vitaminok (C vitamin, B6 vitamin és nikotinsav), valamint vas közreműködésével képződik. Ezzel ellentétben a karnitin D-módosulata a természetben nem létezik.
A D és L-karnitint úgy kell elképzelni, mint a két kezünket, vagy lábunkat, melyeket hiába forgatunk, soha nem tudunk tökéletes fedésbe hozni. Jobb és bal kezünk vagy lábunk nem egyforma, egyik a másiknak tükörképe, de fedésbe nem hozható. Ezen megállapítás igaz a D- és L-karnitinre is.

L-karnitin források
Az L-karnitin szükségletet három forrás fedezi:
- a szervezet: saját L-karnitin termelése (bioszintézis),
- táplálékokból felszívódó mennyiség
- koncentrált formában, tablettákkal történő bevitel.

A szervezet L-karnitin termelése

Az L-karnitin termelés a szervezetben fokozatosan kezdődik el. Születés után a csecsemőnek azonnal szüksége van L-karnitinre. Ezt az igényt az anyatej magas L-karnitin tartalma biztosítja, mely szükséges a sejtszintű zsíranyagcseréhez. Az L-karnitintermelés a szervezetben csak a 14. életév után fejlődik ki teljesen, és idős korban ismét csökkenő tendenciát mutat. Az emberi szervezetben az L-karnitin termeléséhez aminosavakra (lizin és metionin), vitaminokra (C vitamin, Niacin és B6 vitamin) és vasra van szükség. Az így termelt L-karnitin a napi szükségletnek töredékét (10-20%-t) fedezi; a különbözet pótlása mindenképpen szükséges.

Táplálékok L-karnitin tartalma

A stressznek és nagy fizikai igénybevételeknek nem kitett egyén napi L-karnitin igényének nagyobb hányadát különböző táplálékok fedezik. L-karnitint nagyobb mennyiségben az állati eredetű táplálékok, ezen belül a vörös húsok tartalmaznak 2100-700mg/kg érték között. A növényi eredetű táplálékok L-karnitin tartalma 30-0 mg/kg között változik.

Állati eredetű táplálékok   Növényi eredetű táplálékok  
Kecske 2210 mg/kg Paradicsom 1 mg/kg
Bárány 1900 mg/kg Körte 0.3 mg/kg
Marha 1500 mg/kg Rizs 3 mg/kg
Disznó 250 mg/kg Öszibarack 1.4 mg/kg
Baromfi 130 mg/kg Kenyér  2-4 mg/kg
Tej 25 mg/kg Karfiol 3.6 mg/kg
Tojás 8 mg/kg Földimogyoró 5.8 mg/kg
    Burgonya 2.3 mg/kg
    Narancs  0.1 mg/kg

Hogyan hat az L-karnitin?

A testsúly csökkentése során a szövetekben tárolt zsírtól szeretnénk megszabadulni, azáltal, hogy átalakítjuk energiává. A zsírraktárakból felszabadult hosszúszénláncú zsírsavak a vérárammal jutnak el az energiát termelő sejtekhez. Az összes sejt – az idegsejteket és a vörösvértesteket leszámítva - állít elő energiát a zsírsavakból. A sima- és vázizmoknak különösen magas az igénye a zsírsavakból nyert energia iránt. Az energiatermelés a sejt mitochondriumnak nevezett belső szervecskéjében történik, ahová a hosszúszénláncú zsírsavak csak az L-karnitin segítségével tudnak eljutni. Karnitin-hiány esetén csökken a szervezet energiatermelése, mely szélsőséges esetekben súlyos betegséghez is vezethet.

2002-ben klinikai vizsgálatok bizonyították, hogy L-karnitin hatására fokozódik a szervezetben a zsírok oxidációja, amit az izotóppal megjelölt zsírból származó, kilélegzett széndioxid mennyiségének mérésével igazoltak.

A testsúlycsökkentés során a táplálék L-karnitinnel történő kiegészítése mellett feltétlenül szükséges a bevitt energia redukálása és a testgyakorlatok végzése is. A torna ilyenkor azért különösen fontos, mert a vázizomzat kiemelkedően nagy mennyiségű energiát használ fel fizikai erőkifejtés alkalmával. A zsírok elégetéséből származó energia az izmok energiaellátásában különösen fontos szerepet játszik.

Az L-karnitin alkalmazása a sportban »
Az L-karnitin hatása a szív- és érrendszerre »
Az L-karnitin szerepe a megtermékenyítésnél »
Az L-karnitin hatása az immunrendszerre kimerültség esetén »
Az L-karnitin hatása a bőrre »

Még nincs hozzászólás
Mellönvizsgálat lépésről lépésre

Nagyon fontos, hogy két-három havonta végezz mellönvizsgálatot. Nőgyógyász szakértőnk elmondja, mit és hogyan csinálj. Így akár a legapróbb elváltozást is időben észreveheted.

Dátum: 2011. október 2.
Készítette: Femina.hu
hirdetés
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.