Eszenyi Enikő úgy jelent meg, hogy a mellette állók sem ismerték fel

Interjú Sallai Ervinnel

A Dumapárbaj című vígjáték forgatókönyvírójával beszélgettünk.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Január 15-én került a mozikba az idei év első magyar vígjátéka, a Dumapárbaj, amely a premierje első hétvégéjén országosan a legnézettebb három film közé került.

Amilyen könnyed a film, olyan nehéz volt a humoristákról vígjátékot írni, állítja a film forgatókönyvírója, Sallai Ervin.  

"A végén már többet néztem stand upot, mint pornót"

- Reklámokban nagyon sokat dolgoztunk együtt Hadházi Lacival és Kiss Ádámmal is (a Dumapárbaj főszereplői - a szerk.), és úgy éreztük, van egy amolyan aranykora a stand upnak, amiből érdemes egy nagyjátékfilmet készíteni. Sokat jártunk Dumafüreden, Kolozsváron, hogy megnézzünk különböző közegekben különböző előadásokat. Párszor én is felléptem hobbiszinten, hogy megtapasztaljam, milyen ez az érzés testközelből. Egyébként nemcsak hazai, de sok nemzetközi stand upot is lekattintottam a neten. Viccesen azt szoktam mondani, hogy a végén már többet néztem stand upot, mint pornót, és ez egy férfi esetében már aberráció.

- A külföldi stand uposok poénjait, témáit mennyire lehet használni egy magyar humoristákról szóló filmben?

- Azt gondolom, hogy sok esetben nagyon hasonló témák foglalkoztatják a hazai és a nemzetközi stand uposokat. Amerikában azonban ennek más múltja van, nyitottabb a közönség a komolyabb témák iránt, mint például a magyar közönség. Azok, akik kritizálják a magyar stand upot, általában fel is róják a hibájának, ugyanakkor azt nem érzékelik, amit az ember előadóként: hogy még nincs talán erre kész a közönség. És nemcsak hogy nincsenek készen, de egy olyan esten, amikor el szeretnének menni szórakozni, kikapcsolódni, nem is biztos, hogy nagyon mély témákban akarnak turkálni, amikor az egész életük arról szól, hogy közéleti híreket hallanak.

- Körülbelül egy négyéves folyamat volt, amire az ötletből megszületett a film. Az alap örténeten kívül mennyire lehetett a forgatókönyvet készre megírni, hiszen arra is figyelni kellett, hogy egy poén ne legyen elavult, mire a néző meghallja a moziban?

- Az egészet arra a momentumra szerettük volna fölfűzni, ami szerintünk minden férfiember életében elkövetkezik: egy életközépi válság, amit Hadházi Laci jelenít meg Kalmár Tamásként. A negyvenes-ötvenes éveiben minden férfi keresztülmegy ezen, elkezd kételkedni abban, amiben eddig ő volt a legjobb, jönnek a fiatalabb trónbitorlók. Ezt szerettük volna viccesen megfogni. Írtunk egy dramaturgiai vázat, amit próbáltunk feltölteni vicces történetekkel. Ezeknek nagy része ha nem is Lacival, de stand uposok közül valakivel megtörtént.

- Bár a kamera előtt sem Hadházi László, sem Kiss Ádám nem járatlan, mégis, főszereplőként most először játszottak nagyjátékfilmben. Mennyiben befolyásolta ez a forgatókönyvírás során a jeleneteiket, dialógusaikat?

- Abszolút. Laci azért színészként már meg-megmártózott tévéműsorokban, tévéfilmekben, voltak színészi alakításai, Ádámnak pedig nem túlzottan sok. Kicsit féltünk, hogy fog a kamera előtt működni, de mivel ez egyébként is inkább Laci története, Ádám egyfajta katalizátor, aki kiváltja Laciból a reakciókat.

- A Dumapárbaj harmadik főszereplője a plakátokra is felkerült Eszenyi Enikő. Ő mindkét karakter menedzsere, pedig eleinte nem is nőnek álmodtátok meg Vigéc figuráját.

- Eredetileg mi egy Torrente típusú, minden hájjal megkent, velejéig romlott férfit terveztünk. Paczolay Béla, a rendező volt az, aki szeretett volna mindenképpen egy női karaktert. Szerintem ez egy nagyon jó választás volt részéről, mert Eszenyi Enikő Vigéce így egyszerre barát, menedzser, anya a két férfi számára. Az elején tartottunk tőle, milyen lesz, mert ha két férfi között megjelenik egy nő, az behozhat egy beteljesületlen szerelmi szálat a történetbe. Aztán sikerült Eszenyi Enikő karakterét úgy megfogni, hogy ez fel sem merült, mély, régi munkabarátság lett az, ami Laci és Enikő karaktere között van.

Közös fotón Eszenyi Enikő és az édesanyja! Látszik, kitől örökölte a szépségét

Nézegess képeket!

Elolvasom

- Ehhez a színészi játékon túl a külső megjelenés is nagyban hozzájárult: a műhas és a műfenék, a kissé elcsúfított arc. Kinek az ötlete volt, hogy Vigéc így nézzen ki?

- Eszenyi Enikő egyszer csak megjelent egy pilot felvételen még nem Vigéc külsejével, de úgy beöltözve, hogy ember nem ismert rá. Két méterre állt tőlünk, és nem ismertük fel. Ha behunyom a szemem, számomra Eszenyi Enikő egy bombázó. Annyira csinos, vonzó díva, hogy nem tudom elképzelni olyanként, akiért ne őrülne meg előbb-utóbb egy férfi, aki együtt dolgozik vele. Ez is indokolta, hogy Enikő külsőleg egy olyan nő legyen a filmben, akinek az esetében föl se merül, hogy szexuális téren a vetélytársa lenne Kalmár Tamás feleségének. 

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?

Promóció

Fotó: Dévényi Zoltán

Ezt is szeretjük