Mit tudnak a százévesek? | femina.hu
2012. május 25. | Orbán
GyerekszájÉden Hotel 2
rss
Címoldal   /   Egészség
kisebb normál nagyobb

Mit tudnak a százévesek?

3 hatékony tipp a hosszú életért

Ha szeretnéd egészségedet minél tovább megőrizni, fogadj meg néhány hasznos tanácsot!
Szerző: n.a.
2010.01.14.

Az ember ősidők óta törekszik rá, hogy lehetőség szerint minél hosszabb életkort érjen meg, minél jobb egészségi állapotban. Ma már világszerte egyre gyakoribb, hogy egyesek száz év feletti kort érnek meg. 2002-ben a Cambridge-i Egyetem és a rostocki Max Planck Intézet egy közös demográfiai tanulmányt tett közzé, mely rámutatott, hogy az elmúlt 160 esztendőben évente nagyjából három hónappal növekedett az átlagéletkor világszerte.

Várható élettartam

Hazánkban a születéskor várható élettartam a férfiak esetében jelenleg 68, a nőknél pedig 76 év. A World Health Report - egy jelentés a világ egészségügyi helyzetéről - 2000-ben közzétett eredményei szerint a várható élettartam Japánban a legmagasabb: átlagosan 80,2 év.

A szakértők szerint a várható életkorra - többek között - nagy hatással van a bruttó nemzeti jövedelem, az egészségügyi ellátás, az életmód és a táplálkozási szokások milyensége. Ez utóbbi kettő nagyrészt rajtad múlik. Ha tehát szeretnéd megérni a századik születésnapodat, adunk néhány jó tippet.

Egy pohár bor

Egyes betegségeket megelőzhetsz, ha már néhány évtizeddel korábban megteszed a megfelelő lépéseket. A legfontosabb a káros szokások - dohányzás, drogfogyasztás, alkohol - mellőzése. Emellett nélkülözhetetlen a rendszeres testmozgás és az egészséges táplálkozás.
A kutatások ugyanakkor azt is igazolják, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztás - naponta legfeljebb egy pohárka bor, mely férfiaknál maximum 20 grammot, nők esetében 10 grammot jelent - sok betegséggel szemben védelmet biztosíthat.

15 hatékony szívvédő táplálék
15 hatékony szívvédő táplálék
8 dolog, ami biztosan meghosszabbítja az életedAntioxidáns gyümölcsökRákellenes zöldségekRák ellen! Íme, a tavasz 8 legerősebb antioxidáns csemegéjeŐk élnek a világon a legtovább10 létfontosságú ásványi anyag és nyomelemA 15 legjobb vitaminforrásÍme, a világ 8 legegészségesebb reggelijeA 7 legveszélyesebb E-szám az élelmiszerekben8 egyszerű trükk, amivel megúszod az influenzaszezont

A francia paradoxonként ismert jelenség is alátámasztja ezt a megállapítást. Kutatók szerint, bár a franciák hasonló mennyiségben fogyasztanak telített zsírokat, mint az angolok, esetükben jóval ritkább a szívinfarktus kialakulásának valószínűsége. Ennek magyarázatát a szakértők a vörösborban látják, melyből a franciák sokat fogyasztanak. Az italban található polifenolok - melyek a kékszőlő héjából származnak - megakadályozzák a koleszterin lerakódását az erekben.

Több vitamin, visszafogott táplálkozás

A Wisconsin-Madison Egyetemen folyt kutatások során Rick Weindruch egérkísérletei érdekes eredménnyel végződtek. Azok az állatok, akik csupán a korábbi táplálékuk 60%-át kapták meg, ám étrendjükben pótolták a létfontosságú vitaminokat és ásványi anyagokat, 50%-kal tovább éltek.

Bár a kísérlet eredményeit nem bizonyították embereken, valószínű, hogy a jóléti társadalmakban érdemes szem előtt tartani magát az elvet. Fogyassz minél több gyümölcsöt, zöldséget - szükség esetén szedhetsz vitaminkészítményeket is. Mellőzd a nehezebb táplálékokat: a vörös húsokat, zsíros ételeket. Előbbieket pótold szárnyasokkal, utóbbiakat pedig telítetlen zsírsavakkal - például olívaolajjal. A teljes zsírfogyasztásod ne legyen több, mint az összes táplálék egyharmada.

Szabadgyökök nélkül

Az öregedés és a biológiai életkor nem pusztán a károsító tényezők következménye, hanem a sejtekbe van kódolva - ezért véges az emberi élet. Másrészt viszont a szabadgyököknek rendkívül nagy szerepük van az idő előtti öregedésben, valamint a különböző betegségek kialakulásában. Ezek a páratlan számú elektronokkal rendelkező molekulák roppant reakcióképesek. A szervezet szigorú ellenőrzése alatt hasznosak lehetnek - például pusztítják a baktériumokat -, ám elszaporodva súlyosan károsítják a sejteket.

Rákellenes zöldségek
Rákellenes zöldségek
A legdurvább rákkeltőkA 18 legerősebb baktérium- és vírusölő növényA 8 legerősebb őszi méregtelenítő gyümölcs7 hétköznapi bűnös a gyakori puffadás mögöttHétköznapi mérgek, melyekről nem is sejted10 veszélyes hely, ahol hemzsegnek a kórokozókA leggyakoribb irodai ártalmakA cukorbetegség természetes gyógymódjaiA 15 legjobb természetes gyulladáscsökkentőA 16 legjobb lúgosító táplálék

Elsősorban a zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával veheted fel a harcot a szabadgyökök ellen. Különösen a keresztesvirágzatúak hatékonyak a daganatos betegségek kialakulásával szemben. Az Institute of Food Research - táplálkozástudományi kutatásokkal foglalkozó intézet – eredményei szerint a keresztesvirágzatúak emésztése során AITC nevű enzim keletkezik a testben: ez a vegyület pedig rendkívül hatékony a szabadgyökök ellen. Fogyassz ezért sok káposztát, brokkolit, karfiolt!

A gének szerepe

Természetesen nem csak rajtad múlik, hány évig élsz, illetve jó egészségi állapotnak örvendesz-e időskorodban. F. Schachter francia tudós és csapata 1994-ben az apolipoprotein E-gént és ennek variációit - alléljeit - vizsgálta.

Eredményeik szerint egy olyan génről van szó, mely kihat a várható életkorra. A száz évesnél idősebb emberekben az ApoE2-allél gyakrabban van jelen. Az ApoE4-allél-hordozók esetében azonban nagyobb az időskori betegségek kockázata, és ezek az emberek átlagosan nem élnek olyan hosszú ideig, mint az Apo-E2-variánst hordozók.

Cikkünk Az emberiség megoldatlan rejtélyei című könyv alapján készült.

A lenyűgöző kiadvány a legfrissebb tudományos eredményekről ad számot. A parapszichológiától a kvantumfizikáig, a jég birodalmának éghajlati kutatásaitól a Földön kívüli élet lehetőségének vizsgálatáig napjaink tudományának minden területét bemutatja. A géntechnológiától a fájdalomterápiáig szemléletesen vonultatja fel az aktuális témákat, és korosztálytól függetlenül lebilincselő élményt nyújt. Tegyél egy lélegzetelállító utazást a tudomány világába!

Kiadja a Reader's Digest.
Ára 7990 forint.
A könyvet itt rendelheted meg. »
2 hozzászólás
anonymous       2010-01-19 23:08
3.
Az 5 tibeti joga rítus is hosszu életet igér. Nézzétek a Google- ban, minden tudnivalót megtalálsz!
anonymous       2010-01-19 18:15
2.
A spirulina, mint rákellenes anyag. A Rákos és Kardiovaszkuláris Betegségek Osakai Központjának kutatói megerősítették, hogy a spirulina kivonat szedése pozitív hatással lehet a szervezetben a rák ellen harcoló immunsejtek képződésére. ( Fittség.hu )... tovább »

Mostanában olvasott cikkeim

Egy új Facebook-os közösségi alkalmazást ajánlunk neked, a Readert. Tovább az alkalmazás leírásához »

Ha engedélyezed a Facebookos alkalmazást, megnézheted, mit olvasnak a barátaid, és visszakeresheted a legutóbb olvasott cikkeidet.

Olvasott cikkeim
Olvasd el ezt is!

Top cikkek

hirdetés

Femina Fórum

Nézd meg, miről csevegnek a többiek!

Mai névnap Orbán

Még több képeslap »

Népszerű videók

Gyerekszáj - 4. heti videó
Imádnivaló gyerekdumák
hirdetés
6 hét 6 kiló fogyókúraprogram

Partnereink

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.