kisebb normál nagyobb
Címoldal   /   Egészség   /  

A fejfájás kezelésének módszerei

A fejfájás kezelésének módszerei
Migrén-teszttel

Megismerkedhetsz gyakorlatokkal, vitaminokkal, gyógyteákkal, melyek kiválóak a fejfájás kezelésére.

Szerző: Lám Luca
2007.05.30.
Lüktet a homlok, a halánték, ég a szem. A fejfájás kínszenvedés. Akinek nem szokott fájni a feje, nem is veszi komolyan. Pedig több millió ember szenved fejfájástól. Cikkünkben az okokról és a gyógyuláshoz vezető legújabb lehetőségekről olvashatsz.

A fejfájás alábecsült betegség. Holott a páciens életének állandó kísérője, ott van vele éjjel, nappal, sőt öngyilkosságba is kergetett sokakat.
„Fáj a fejem” – erre csak legyintenek: „Na és? Vegyél be gyógyszert.”
Sokszor az orvosok sem veszik komolyan a fejfájós pácienst. A tünetet kezelik az ok helyett. Ennek eredménye, hogy minden ötödik pácienst félrekezelnek. Migrénnel ágyba fekhetsz besötétített szobában, vizes ruhával a fejeden. Felhívni a munkahelyed és közölni a betegséged? Nehéz ügy. A fejfájós beteget sokan szimulánsnak tartják.

A migrén valószínűleg az agy hírvivő anyagainak zavara. A migrén 72 óra hosszat is tarthat. A fájdalom lüktető, kalapáló, hányinger, hányás és látászavarok is kísérhetik. A migrén kiváltója lehet élelmiszer, időjárás-változás és hormonális változás is.
A feszültség okozta fájdalom kétoldalt érezhető, mintha satuba fogná az ember fejét. Ártalmatlanabb a migrénnél, de nehéz megtalálni az okát. Néha az autogén tréning segít, és sok ásványvíz fogyasztása, friss levegő, sok mozgás. Sokáig tarthat az ok kutatása: kiválthatja helytelen táplálkozás, stressz, időjárás-érzékenység, rossz szemüveg, amalgámtömés vagy a számítógépnél végzett hosszan tartó munka.

Az egyoldali fejfájás a szem fölött jelentkezik. Szinte kizárólag férfiaknál fordul elő, többnyire alkoholfogyasztás, illetve fizikai megterhelés hatására. A fájdalom pár perctől több óráig tarthat.

Valamennyi fejfájásra érvényes (az orvosok a fejfájás 169 fajtáját különböztetik meg): mielőtt orvoshoz fordulnál, gondold át élet- és étkezési szokásaidat.

Migrén-teszt

A tesztből megtudhatod, hogy „normális” fejfájásod van-e, vagy migréned. Ha ötször vagy annál többször válaszolsz igennel, akkor potenciális migrénes páciens vagy. Fordulj orvoshoz!

  • A rohamok órákig, esetleg napokig tartanak?
  • Lüktető, csipkedő fájdalmat érzel?
  • Fényre rosszabbodik az állapotod?
  • Fizikai megterhelésre erősödik a fájdalom?
  • Gátolja gondolkodásodat a fájdalom?
  • Többségében egy oldalon fáj a fejed?
  • Émelyegsz ilyenkor?
  • Különösen érzékeny vagy ilyenkor a zajra?
  • Évente legalább négyszer van rohamod?

Vitamin-terápia, avagy kilenc ok a gyümölcsevésre

Rengeteget költünk fejfájás elleni gyógyszerekre. Többnyire azonban feleslegesen, hiszen a sok vitamin is segít, méghozzá mellékhatás nélkül.

Sokféle fejfájás létezik és szinte valamennyin segítenek a vitaminok. Vigyázz a fájdalomcsillapító-szerekkel! Próbáld ki inkább a vitaminokat és a magnéziumot. A magnéziumhiány is okozhat migrént. A magnéziumterápia nem káros, jobb, mint a közkedvelt gyógyszerek.


Az alábbiakban sorra vesszük a vitaminokat és azok hatását a fejfájásra:

1. A vitamin – közvetlenül a látóidegre hat, ezért a számítógépes munka okozta fejfájáson segít.
2. B1 vitamin – a „konferencia-fejfájáson” segít, élénkít, emeli a hangulatot, növeli a koncentráló-képességet.
3. B2 vitamin – „léleknyugtató”, különösen akkor jó, ha a fejfájást stressz okozta.
4. B5 vitamin – növeli a vérnyomást, különösen időjárás-érzékenység esetén hatásos.
5. B6 vitamin – az alkohol okozta fejfájásra jó.
6. B12 vitamin – a menstruációs fejfájás esetén segít, ugyanis e vitamin hiánya esetén a speciális védőréteg leépül az idegsejtekről, így az érintett nők idegesek lesznek.
7. C vitamin – a megfázásos fejfájáson segít, mely a blokkolt légutak miatt és az agy vérellátási hiánya miatt jön létre.
8. D vitamin – ehhez csak UV-fény segítségével juthat a szervezet, ezért a D vitamin készítmények szedése különösen fényhiány esetén, a téli időszakban ajánlatos. Túladagolható, csak kis adagokban és rövid ideig javasolt!
9. E vitamin – a dohányzás okozta fejfájás ellenszere, erősíti a sejtfalakat, melyeket a nikotin károsít.

A csodálatos borsmenta

Borsmenta-olaj halántékra, homlokra masszírozásával csillapítható a feszültség okozta fejfájás. Aktiválja a hírvivő anyagokat, melyek befolyásolhatják a fájdalomközpontot.

A nők és a migrén
A nők gyakrabban és jobban szenvednek a fejfájástól, mint a férfiak.
A nőknek kétszer gyakrabban van migrénjük, mint a férfiaknak.
A kisvárosokban nagyobb gyakorisággal fordul elő, mint a nagyvárosokban.
A nők érzékenyebbek a fájdalomra, mint a férfiak, mégis jobban tűrik.
A feszültség okozta egyoldali fejfájást a férfiaknál a túl sok cigaretta és alkohol okozza.
A nők 5 %-a menstruációs migrénben szenved.
Az orvosok a nőket fürdőbe, masszázsra küldik, a férfiaknak nyugalmat rendelnek.

Biofeedback

E módszerrel megtanulható az agyban zajló fájdalomkioldó folyamat tudatos szabályozása.
A beteg egy monitor előtt ül. Érzékelők regisztrálják az agyában zajló összes folyamatot – az artériák legkisebb tágulását vagy szűkülését (a fejfájás többnyire értágulás miatt jön létre: az erek nyomják az érzékeny idegvégződéseket).

A biofeedback trükkje

Az artériák szűkülésével illetve tágulásával szabályozható a monitor: minden szűküléskor hátracsúszik a kép a monitoron, minden táguláskor előrejön.

A monitoron most egy csodálatos tájat látsz vízeséssel. Feladat: „gondolj” vízesést – és ezzel együtt fejfájásodat is – a messze távolba. Ereid szűkülésére kell koncentrálnod. Hirtelen a vízesés egy kicsit hátrább kerül a monitoron. Látod? Ez volt a helyes parancs. Most újra közelebb jön. Ez nem jó. Próbáld meg újra! Kb. 20 óra múlva már jól fogod csinálni.

Ez a módszer minden második páciensnél sikerrel jár, mert a vízesés otthon is elképzelhető és a gyakorlat elvégezhető. Segít magas vérnyomás, asztma és gyomorfájás esetén is.

Négy gyakorlat fejfájás ellen

Ha a gyakorlatokra naponta tíz percet szánsz, fejfájásod magától is teljesen eltűnhet.

1. Felkarod nyomd a falhoz, izmaid öt másodpercig feszítsd meg.
2. Homlokod ráncold öt másodpercig, majd nevess ellazulva.
3. Húzd fel szemöldöködet, fintorítsd az orrod öt másodpercig.
4. Nyomd ki melledet, húzd be a hasadat, és öt másodperc után lazíts.

Valamennyi gyakorlatot ismételj meg tízszer!

Ha szívesen olvasnál életmódról, egészségről, fogyókúrákról, érdekel a wellness világa, itt az ideje, hogy megvásárold az Ideál Magazin májusi számát. Ízelítő a tartalomból:

Kövek a gyógyításban
A húgyúti betegségek lelki okai
Lisztérzékenyek étrendje
Gyógynövények allergiásoknak
Hízlaló gyógyszerek
A hűtlenség áldozatai
Karcsúsító ételek
GI-diéta

Olvass bele a legfrissebb szám tartalmába:

Puffasztók és apasztók »

Még nincs hozzászólás
Címkék: egészség
hirdetés
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.