kisebb normál nagyobb
Címoldal   /   Egészség   /  

A kalciumhiány tünetei

A kalciumhiány tünetei
Töredező körmök, szuvas fogak, izomgörcs

Ha időben felfigyelsz a kalciumhiány figyelmeztető jeleire, több súlyos betegségtől is megkímélheted magad.

Szerző: Szabó Eszter Judit
Forrás: Femina.hu
2009.12.13.

Bizonyára te is nagyon jól tudod, hogy csontozatod csak akkor marad erős és strapabíró, ha elegendő mennyiségű kalciumot viszel a szervezetedbe.

Valószínűleg az sem újdonság, hogy a kalciumhiány idővel csontritkuláshoz vezethet. Annak ellenére, hogy a legtöbben tisztában vannak ezzel az evidenciával, egy friss kutatás szerint sem a nők, sem a férfiak nem vesznek magukhoz elegendő mennyiségű kalciumot.

Több kellene belőle

A legutóbbi, 2003-as, az Országos Lakossági Egészségfelmérés keretében elvégzett vizsgálat eredményei rámutattak arra, hogy a 19 évnél idősebb nők átlagosan 656, míg a férfiak 717 milligramm kalciumot fogyasztanak el egy nap alatt. Ez azért aggasztó, mert a nemzetközi ajánlások ennél jóval többet, 1000-1300 milligramm fogyasztását javasolják. Azért is érdemes elegendő kalciumot magadhoz venned, mert egyes feltételezések szerint a megfelelő mennyiségű kalciumbevitel csökkenti a túlsúly, az elhízás, a cukorbetegség, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát.

A kalciumhiány korai jelei

  • Izomgörcsök.
  • Szuvas fogak.
  • Töredező körmök.
  • Gyakori csonttörések.
  • Emésztési problémák.

Hiánybetegség kialakulásához vezethet

A testednek lételeme a kalcium. A mindennapi élethez szükséges szervetlen vegyület nélkülözhetetlen bizonyos enzimek működéséhez, de fontos szerep hárul rá a véralvadásnál vagy az izmok működtetésénél is. A kalcium legfőbb alkotórésze a csontnak és a fogaknak, de szerepet játszik az idegműködésben is.

A többi alapvető vitaminhoz, ásványi anyaghoz hasonlóan a nem megfelelő mennyiségben bevitt kalcium is súlyos vagy kevésbé súlyos hiánybetegségek kialakulásához vezethet. A törpenövés, az angolkór - olyan betegség, melyben a csontok és a test más kemény részei nem növekszenek megfelelően - és a már említett csontritkulás is következménye lehet az elégtelen kalciumbevitelnek.

A csontritkulásról

Normális esetben a csontszövet állománya 25-30 éves korig gyarapszik, ezután a csont tömege fokozatosan elkezd fogyni.

Amennyiben ez a folyamat az átlagosnál gyorsabb, akkor csökken a csontok mésztartalma, és könnyebben, esetleg spontán törnek. Ebben az esetben oszteoporózisról, más néven csontritkulásról beszélünk. A nők körében négyszer olyan gyakran előforduló betegség túlnyomó részben az öregedéssel, illetve hormonális okokkal, ösztrogénhiánnyal hozható összefüggésbe.

A viszonylag ritkább, fiatalkori csontritkulást öröklött, alkati tényezők is befolyásolhatják, de a túlzott fizikai megterhelés, a súlyos táplálkozási zavarok vagy a korai változókor is okozhatja a rendellenességet. A csontritkulás egy másik alapbetegség következményeként is kialakulhat. A pajzsmirigyműködés zavara, az alkoholizmus vagy ízületi betegségek is hozzájárulhatnak a csontvesztéshez.

Kalciumzabáló szokások

A súlyos hiánybetegség elkerülése érdekében sokat tehetsz, ha nap mint nap odafigyelsz arra, hogy elegendő mennyiségű kalciumot egyél, de rengeteget számít a helyes életmód is. Vannak ugyanis bizonyos szokások, melyek megzavarhatják a testedet megtámasztó és védő erős, belső váz működését. A rendszeres kávéfogyasztás például tipikusan ilyen kalciumgyilkos szokás.

A kávé ugyanis rontja bizonyos - a csontépítéshez nélkülözhetetlen - nyomelemek felszívódását, de nem tesz jót az állandó és egyoldalú fogyókúra sem, melynek következtében egész egyszerűen nem jut elegendő mennyiségű kalcium a szervezetedbe.

Nem szerencsés a szénsavas italok gyakori fogyasztása sem, mivel a szénsav megakadályozhatja a fontos ásványi elem felszívódását - hasonlóan az alkoholhoz és a dohányzáshoz. A káros szenvedélyek miatt a szervezet több kalciumot használ fel, emellett alaposan megnehezítik annak felszívódását is.

Betöltés...

Pótold a hiányosságot!

A napi szükségletet tejtermékek, zöldségfélék, tengeri ételek és különböző olajos magvak rendszeres fogyasztásával is magadhoz veheted. Ezeket javasolt a déli, délután órákban vagy este enni, mert az ilyenkor magadhoz vett kalcium intenzívebben fejti ki hatását. Sokat segíthet még a különböző táplálékkiegészítők alkalmazása is.

Ne adagold túl!

Ha csak mesterséges formában tudod magadhoz venni a napi kalciumadagodat, akkor ügyelj arra, hogy a szükséges mennyiségnél semmi esetre se egyél többet, hiszen a túlzott kalciumbevitel vesekövet okozhat.

Még nincs hozzászólás
hirdetés
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.