kisebb normál nagyobb
Címoldal   /   Egészség   /  

A kalciumhiány tünetei

A kalciumhiány tünetei
Töredező körmök, szuvas fogak, izomgörcs

Ha időben felfigyelsz a kalciumhiány figyelmeztető jeleire, több súlyos betegségtől is megkímélheted magad.

Szerző: Szabó Eszter Judit
Forrás: Femina.hu
2009.12.13.

Bizonyára te is nagyon jól tudod, hogy csontozatod csak akkor marad erős és strapabíró, ha elegendő mennyiségű kalciumot viszel a szervezetedbe.

Valószínűleg az sem újdonság, hogy a kalciumhiány idővel csontritkuláshoz vezethet. Annak ellenére, hogy a legtöbben tisztában vannak ezzel az evidenciával, egy friss kutatás szerint sem a nők, sem a férfiak nem vesznek magukhoz elegendő mennyiségű kalciumot.

Több kellene belőle

A legutóbbi, 2003-as, az Országos Lakossági Egészségfelmérés keretében elvégzett vizsgálat eredményei rámutattak arra, hogy a 19 évnél idősebb nők átlagosan 656, míg a férfiak 717 milligramm kalciumot fogyasztanak el egy nap alatt. Ez azért aggasztó, mert a nemzetközi ajánlások ennél jóval többet, 1000-1300 milligramm fogyasztását javasolják. Azért is érdemes elegendő kalciumot magadhoz venned, mert egyes feltételezések szerint a megfelelő mennyiségű kalciumbevitel csökkenti a túlsúly, az elhízás, a cukorbetegség, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát.

A kalciumhiány korai jelei

  • Izomgörcsök.
  • Szuvas fogak.
  • Töredező körmök.
  • Gyakori csonttörések.
  • Emésztési problémák.

Hiánybetegség kialakulásához vezethet

A testednek lételeme a kalcium. A mindennapi élethez szükséges szervetlen vegyület nélkülözhetetlen bizonyos enzimek működéséhez, de fontos szerep hárul rá a véralvadásnál vagy az izmok működtetésénél is. A kalcium legfőbb alkotórésze a csontnak és a fogaknak, de szerepet játszik az idegműködésben is.

A többi alapvető vitaminhoz, ásványi anyaghoz hasonlóan a nem megfelelő mennyiségben bevitt kalcium is súlyos vagy kevésbé súlyos hiánybetegségek kialakulásához vezethet. A törpenövés, az angolkór - olyan betegség, melyben a csontok és a test más kemény részei nem növekszenek megfelelően - és a már említett csontritkulás is következménye lehet az elégtelen kalciumbevitelnek.

A csontritkulásról

Normális esetben a csontszövet állománya 25-30 éves korig gyarapszik, ezután a csont tömege fokozatosan elkezd fogyni.

Amennyiben ez a folyamat az átlagosnál gyorsabb, akkor csökken a csontok mésztartalma, és könnyebben, esetleg spontán törnek. Ebben az esetben oszteoporózisról, más néven csontritkulásról beszélünk. A nők körében négyszer olyan gyakran előforduló betegség túlnyomó részben az öregedéssel, illetve hormonális okokkal, ösztrogénhiánnyal hozható összefüggésbe.

A viszonylag ritkább, fiatalkori csontritkulást öröklött, alkati tényezők is befolyásolhatják, de a túlzott fizikai megterhelés, a súlyos táplálkozási zavarok vagy a korai változókor is okozhatja a rendellenességet. A csontritkulás egy másik alapbetegség következményeként is kialakulhat. A pajzsmirigyműködés zavara, az alkoholizmus vagy ízületi betegségek is hozzájárulhatnak a csontvesztéshez.

Kalciumzabáló szokások

A súlyos hiánybetegség elkerülése érdekében sokat tehetsz, ha nap mint nap odafigyelsz arra, hogy elegendő mennyiségű kalciumot egyél, de rengeteget számít a helyes életmód is. Vannak ugyanis bizonyos szokások, melyek megzavarhatják a testedet megtámasztó és védő erős, belső váz működését. A rendszeres kávéfogyasztás például tipikusan ilyen kalciumgyilkos szokás.

A kávé ugyanis rontja bizonyos - a csontépítéshez nélkülözhetetlen - nyomelemek felszívódását, de nem tesz jót az állandó és egyoldalú fogyókúra sem, melynek következtében egész egyszerűen nem jut elegendő mennyiségű kalcium a szervezetedbe.

Nem szerencsés a szénsavas italok gyakori fogyasztása sem, mivel a szénsav megakadályozhatja a fontos ásványi elem felszívódását - hasonlóan az alkoholhoz és a dohányzáshoz. A káros szenvedélyek miatt a szervezet több kalciumot használ fel, emellett alaposan megnehezítik annak felszívódását is.

Betöltés...

Pótold a hiányosságot!

A napi szükségletet tejtermékek, zöldségfélék, tengeri ételek és különböző olajos magvak rendszeres fogyasztásával is magadhoz veheted. Ezeket javasolt a déli, délután órákban vagy este enni, mert az ilyenkor magadhoz vett kalcium intenzívebben fejti ki hatását. Sokat segíthet még a különböző táplálékkiegészítők alkalmazása is.

Ne adagold túl!

Ha csak mesterséges formában tudod magadhoz venni a napi kalciumadagodat, akkor ügyelj arra, hogy a szükséges mennyiségnél semmi esetre se egyél többet, hiszen a túlzott kalciumbevitel vesekövet okozhat.

Még nincs hozzászólás

Mit tegyél, ha 100 évig szeretnél élni?

Bár az öregedés téged sem kerülhet el, bizonyos aranyszabályok betartásával sokat tehetsz azért, hogy sokáig megőrizd az egészségedet.
Egészség

4 sosem hallott tény a kávéról - Diabétesz, rák és szívbetegség ellen

Sokáig károsnak hitték, napjainkban azonban egyre több érv szól amellett, hogy a kávé igenis egészséges.
Egészség
hirdetés
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.