Így idd a kávét rák és szívbetegség ellen! | femina.hu
2012. május 25. | Orbán
Éden Hotel 2Gyerekszáj
rss
Címoldal   /   Egészség
kisebb normál nagyobb

Így idd a kávét rák és szívbetegség ellen!

Egy csésze reggeli kávéval nemcsak a napod indul jobban, de két komoly egészségügyi probléma megelőzésében is segít.
Szerző: H.E.
2010.10.12.

A legtöbb felnőtt kávézik. Ennek legalább két jó oka van: finom íze és élénkítő hatása. Ha azonban eddig némi bűntudat társult az eszpresszó vagy a tejeskávé fogyasztása mellé, most megnyugtatunk: egészséges is!

Antioxidánsokkal a rák ellen

A kávé polifenoltartalma miatt étrended egyik legfontosabb antioxidáns-forrása. Bizonyított, hogy az antioxidánsok kiküszöbölik a szabadgyökök hatását, és védik a sejteket az oxidatív károsodásoktól.

Epidemiológiai vizsgálatok igazolták a rendszeres kávézás jótékony hatásait. Ez a polifenolbevitellel áll kapcsolatban, ami csökkenti egyes krónikus vagy degeneratív betegségek, például a rákos megbetegedések, a kettes típusú cukorbetegség, a gyulladások és a májbetegségek kialakulásának kockázatát.

A polifenolok a növényi eredetű élelmiszerekben előforduló természetes összetevők népes családját alkotják. Polifenolforrások a gyümölcsök - például a citrusfélék, a bogyósgyümölcsök -, a zöldségfélék - például a paradicsom, a paprika -, a tea, a vörösbor, az étcsokoládé és a kávé.

Érdekesség, hogy a még feldolgozatlan zöld kávé természetes polifenoltartalma kiemelkedően értékes, többszörösen meghaladja például a zöld teáét.

Így fogyaszd!

Egy Svájcban végzett kutatás szerint nem befolyásolja a kávé egészségvédő hatását az, hogy milyen formában iszod. A szakemberek szerint mindegy, hogy tejeskávét, eszpresszót vagy hosszú kávét fogyasztasz, a benne lévő értékes anyagok ugyanúgy hasznosulnak. A nem tejből készült tejpor azonban mérsékli a kedvező antioxidáns hatást.

A legdurvább rákkeltők
A legdurvább rákkeltők
Antioxidáns gyümölcsökRákellenes zöldségekRák ellen! Íme, a tavasz 8 legerősebb antioxidáns csemegéjeA 7 legveszélyesebb E-szám az élelmiszerekben15 hatékony szívvédő táplálék8 dolog, ami biztosan meghosszabbítja az életedÍme, a világ 8 legegészségesebb reggelijeŐk élnek a világon a legtovább8 egyszerű trükk, amivel megúszod az influenzaszezontA 18 legerősebb baktérium- és vírusölő növény

A koffein hatása a szívre

Gyakran hozzák összefüggésbe a koffeint egyes szív- és érrendszeri betegségekkel, például a magas koleszterinszinttel. A hatást a szűretlen - például a török vagy a skandináv típusú - kávéban található kávéolajok okozzák. Ezeket könnyen eltávolíthatod, ha a kávét szűrőpapíron átszűröd, illetve kiküszöbölheted instant kávé fogyasztásával is.

A koffein serkentő hatása ellenére mérsékelt mennyiségű - napi két-három csésze - kávé fogyasztása esetén semmilyen további szívre és érrendszerre gyakorolt hatást nem mutattak még ki. A vérnyomás emelkedése nagyjából a kávéfogyasztást követő egy órán belül mutatható ki, azután visszaáll a megszokott értékre.
A kávé tehát önmagában nem tekinthető a magas vérnyomás kockázati tényezőjének. Az utóbbi időben született néhány olyan pozitív epidemiológiai vizsgálati eredmény, mely szerint a kávéfogyasztás - vélhetően a benne levő antioxidánsoknak köszönhetően - csökkentette a halálos kimenetelű szívinfarktus kialakulásának kockázatát.

Így fogyaszd!

Ha el akarod kerülni a kávéolajok koleszterinnövelő hatását, de nem szereted az instant kávét, készíthetsz belőle frappét is.

Ez a hideg kávéital eredetileg Görögországból származik.
Rázz össze 1,5 teáskanál instant kávét, egy-két szem jeget, körülbelül 3 cl ásványvizet, 2 cl ízesítő szirupot, egy csepp tejszínt vagy sűrített krémtejet shakerben. Az így felhabosított italt töltsd csőpohárba - az aljára tegyél jeget -, majd öntsd fel egy kevés tejjel, és szívószállal szervírozd.

Mennyit ihatsz naponta?

Ritkán tesznek javaslatokat tanulmányok alapján az ajánlott elfogyasztandó kávémennyiségre. A kávé legismertebb összetevője, a koffein felszívódásának sebessége egyénenként erősen eltérő lehet.

A koffein átlagos felezési ideje - az az idő, amennyi alatt a szervezet az egységnyi idő alatt elfogyasztott koffeinmennyiség felétől megszabadul - nagyjából három óra. Ezt az időtartamot számos tényező befolyásolja. Míg a terhesség akár 100%-kal is megnövelheti az átlagos felezési időt, a dohányzás meggyorsíthatja a vegyület kiválasztását. A fogamzásgátló szerek és az alkohol is növelik a koffeinlebontás idejét.

A számodra megfelelő kávémennyiség meghatározásához tehát figyeld szervezeted reakcióit. A Magyarországon elfogadott általános irányelv napi két-három csésze - ekkora mennyiség jótékony hatású lehet az egészségi állapotra.

4 hozzászólás
Wanty       2012-03-29 20:47
5.
én mindig zöld teával kezdem a napot,de olykor elcsábulok a kávé aromájától..:);)
anonymous       2010-10-12 10:31
4.
Én a konyháig is alíg tudok elmenni kávé nélkül. Bár az ízét nem szeretem..más nem vált be, ami ébren tartana. Csak egyet iszom minden nap, így talán megmaradok. :-)
válasz a 2. kommentre (obsitos - 10-12)
peripetia       2010-10-12 09:37
3.
Én már azért nem iszok kávét 11 éve, mert a magyar kávé drága, de rossz is. Hát csak igyátok.

Mostanában olvasott cikkeim

Egy új Facebook-os közösségi alkalmazást ajánlunk neked, a Readert. Tovább az alkalmazás leírásához »

Ha engedélyezed a Facebookos alkalmazást, megnézheted, mit olvasnak a barátaid, és visszakeresheted a legutóbb olvasott cikkeidet.

Olvasott cikkeim
Olvasd el ezt is!

Top cikkek

hirdetés

Femina Fórum

Nézd meg, miről csevegnek a többiek!

Mai névnap Orbán

Még több képeslap »

Népszerű videók

Gyerekszáj - 6. hét
Gyerekszáj
hirdetés
6 hét 6 kiló fogyókúraprogram
90 napos fogyókúraprogram

Partnereink

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.