Panaszod van az orvosokra vagy a kórházra? Ehhez az emberhez fordulhatsz a problémával

Sokan nem tudják, mit kell tenni.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az orvosi rendelőkben, a kórházakban és a szakrendeléseken kötelezően kifüggesztik az illetékes betegjogi képviselő nevét és elérhetőségét, ennek ellenére nincs mindenki tisztában azzal, miért is érdemes felkeresni, mikor érdemes hozzá fordulni, illetve pontosan mi is a feladata.

Pedig számos tekintetben jelenthet segítséget, ha úgy érzed, az egészségügyi ellátók által sérelem ért - legyen szó az ellátás minőségbeli hiányosságairól vagy éppen az emberi méltóságot sértő hozzáállásról -, a betegjogi képviseleti eljárás ráadásul ingyenes, ez alól kivételt csak az egészségügyi dokumentáció kikérésével járó másolási költség jelent.

Mi a dolga a betegjogi képviselőnek?

Mint ahogy arra az elnevezés is utal, a betegjogi képviselő elsődleges feladata a beteg jogainak védelme, az, hogy segítse azok megismerésében és érvényesítésében, a törvényi és jogszabályi keretek által meghatározottan.

A betegjogi képviselő segít, hogy a beteg hozzáférjen az egészségügyi dokumentációhoz, valamint megértse azt, panasz esetén pedig segít annak megfogalmazásában, és kivizsgálását is kezdeményezheti.

Ha a beteg meghatalmazza, maga is panaszt tehet a beteg gyógykezelésével kapcsolatos ügyekben, és képviselheti őt a kivizsgálás során is, kapcsolatot tartva az illetékes szervekkel. Jogosult többek között belépni az egészségügyi szolgáltatók területére, valamint betekinteni az iratokba, feladata emellett az is, hogy az egészségügyi dolgozókat tájékoztassa a betegek jogairól, a szabályok változásairól.

A panaszra 30 napon belül reagálni kell

Fontos tudni, hogy a megfogalmazott panaszra az egészségügyi szolgáltatónak ilyen esetekben meghatározott időn belül érdemben reagálniuk is kell - ez 30 nap, illetve 60 nap, amennyiben a panasz orvoslásához más, külső szervek, hatóságok bevonása is szükségessé válik.

A betegjogi képviselőnek megbízás esetén folyamatosan tájékoztatást kell nyújtania a beteg számára az eljárás helyzetéről, az esetleges jogorvoslatról, illetve a további lehetőségekről, az észlelt jogsértő gyakorlatra, hiányosságokra pedig fel kell hívnia a szolgáltató figyelmét, valamint javaslatot is kell tennie azok orvoslására.

Gyógyító erdő Magyarországon: ide menj, ha vérnyomás- vagy szívproblémád van!

Nézegess képeket!

Elolvasom

Ki és mivel fordulhat hozzájuk?

A betegjogi képviselőhöz bárki fordulhat, de különös figyelmet kell fordítaniuk mindazokra, akik kiszolgáltatott helyzetben vannak, akár életkoruk, akár testi vagy szellemi fogyatékosságuk, akár szociális helyzetük, illetve egészségügyi állapotuk miatt. Céljuk továbbá felhívni a figyelmet arra, hogy bárkinek joga van sérelmeit jelezni, hiszen nagyon fontos, hogy a lakosság jogtudatossága növekedjen.

A képviselőt nemcsak a fekvőbeteg-ellátással kapcsolatban, de a járóbeteg-szakellátással, illetve az alapellátással kapcsolatos ügyekben is fel lehet keresni, ráadásul akkor is, ha például magánorvosról van szó.

Függetlenek az egészségügyi intézményektől

Fontos tudni, hogy a betegjogi képviselők független személyt jelentenek, tehát nem állhatnak munkavégzésre irányuló jogviszonyban az egészségügyi szolgáltatás nyújtójával, céljuk azonban mindenképp a mediáció, a viták békés megoldása és az egyezségre törekvés.

A megyei illetékességgel működő betegjogi képviselők elérhetősége minden egészségügyi intézményben kötelezően ki van függesztve, de ide kattintva is megtalálod, a további, a témát érintő információkkal egyetemben.

Ezt is szeretjük