kisebb normál nagyobb
Címoldal   /   Egészség   /  

Miért vagy folyton álmos?

Miért vagy folyton álmos?
3 meglepő ok a háttérben

Napi nyolc órát alszol, mégis úgy érzed magad másnap, mint akit kicsavartak? Járj utána az okoknak, és szabadulj meg a fáradtságtól!

Forrás: Femina.hu
2009.12.07.

A vashiány, az alvászavar vagy az alacsony vérnyomás mind olyan egészségügyi probléma, melyre sokan csak legyintenek. Pedig egy kis odafigyeléssel megszüntethetők, és búcsút inthetsz az általuk okozott kellemetlen tüneteknek.

Vashiányos vérszegénység

A vérszegénységnek sok fajtája lehet - kezdve a sarlósejtes formától a vészes vérszegénységig -, leggyakrabban azonban vashiány következtében alakul ki. A betegséget okozhatja egyoldalú táplálkozás, erős menstruáció, esetleg terhesség. Ilyenkor a szervezetben a csontvelő vas hiányában nem termel elegendő mennyiségű hemoglobint, így a vörösvérsejtek nem végzik kellő hatékonysággal a munkájukat. Az állapot következtében a szövetek nem jutnak elegendő oxigénhez.

Tipikus jelek

  • Száraz, törékeny haj és körmök.
  • Szédülés, rossz közérzet.
  • Gyakori álmosság.

Mit tehetsz ellene?

Léteznek különféle - recept nélkül is kapható - táplálékkiegészítők, melyek segítségével pótolhatod a hiányzó ásványi anyagot. A legegyszerűbb azonban, ha természetes úton, az élelmiszerek tudatos megválasztásával próbálsz tenni a vashiány ellen. A sovány hús, a levélzöldségek, a tojás, az aszalt gyümölcsök mind remek vasforrásnak számítanak. Emellett a kellő mennyiségű C-vitamin-bevitelre is érdemes odafigyelned - ez ugyanis segíti a vas felszívódását. A napi kávé- és teaadagodat pedig érdemes minimalizálnod, mivel a csersav és a koffein akadályozza az ásványi anyag hasznosítását.

Alvászavar

Napjainkban az egészségügyi szakemberek már nem csupán a helyes táplálkozásra és a rendszeres mozgásra hívják fel a figyelmet. A betegségmegelőzés szempontjából egyre nagyobb teret kap a pihentető alvás is. Az alvászavar rendkívül elterjedt probléma, a hazai felnőtt lakosság több mint 60%-a tapasztalta már élete során - hosszabb vagy rövidebb ideig. Ha csupán egy-két hétig tart - átmeneti családi gond, esetleg vizsgaidőszak következtében -, nem igényel komolyabb figyelmet. Amennyiben viszont több mint egy hónapja küzdesz alvászavarral, érdemes cselekedned.

15 tipp a pihentető alvásért
15 tipp a pihentető alvásért
Ezek a leggyakoribb irodai ártalmak8 beltéri allergén, ami a te otthonodban is jelen vanKépeken 8 házi gyógymód felfázás ellen10 akupresszúrás pont, ami meggyógyítA 7 leghatékonyabb természetes fogfehérítőA leggyakoribb allergiát okozó élelmiszerek7 gyilkos házi csodaszer herpesz ellenA fejfájás legjobb természetes ellenszerei15 természetes gombaölőA 10 legjobb házi fortély izzadás ellen

Az alvászavar jelei

  • Nehezen alszol el.
  • Éjszaka gyakran felébredsz.
  • Reggel a kelleténél korábban ébredsz.
  • A nem kielégítő éjszakai pihenés rontja a másnapi teljesítményedet.

Mi áll a háttérben?

Az alvászavart okozhatja szervi probléma, például cukorbetegség, szív- és érrendszeri betegség vagy pajzsmirigy-túlműködés. Érdemes tehát egy alaposabb orvosi kivizsgálásnak alávetni magad, ha régóta küzdesz alvászavarral. Amennyiben a laboreredmények nem mutatnak ki elváltozást, feltehetőleg pszichés tényezők okozzák a bajt. Ha állandó stressznek vagy kitéve - az otthoni vagy a munkahelyi körülmények miatt -, annak egyenes következménye lehet tested folyamatos feszült állapota. Mindez pedig zavarja az éjszakai pihenést.

A legfontosabb teendők

A rendszeres mozgás segít levezetni a feszültséget, illetve feldolgozni a stresszhormonokat. Rendkívül fontos, hogy a napirendedbe legalább egy félórányi testedzést belezsúfolj. A rendszeres életvitel is nélkülözhetetlen a biológiai órád helyreállításához. Lehetőség szerint mindennap ugyanabban az órában kelj fel és feküdj le. Fogyassz magas B-vitamin-tartalmú ételeket - tejtermékeket, hal- és húsféléket, szóját, tojást. Ezek nyugtatóan hatnak a szervezetedre, segítik a zavartalan éjszakát, így megszűnhet a másnapi fáradtság.

Alacsony vérnyomás

A vérnyomás a testben keringő vérnek a nagyobb erek falára gyakorolt nyomása. Értéke a szív összehúzódásától, illetve elernyedésétől függően változik. Nyugalmi helyzetben, egészséges fiatal szervezet esetében körülbelül 120/80 tekinthető normálisnak. Ettől a számtól eltérő értékek 140/90-ig, illetve 95/60-ig még nem kórosak. Hazánkban a felnőtt lakosság 16-20%-a magas vérnyomásban szenved. A hipertóniának rengeteg veszélyes következménye lehet - az agyvérzéstől kezdve az infarktusig. Mellette azonban jelentősen háttérbe szorul az alacsony vérnyomás problémája. Pedig a hipotónia sem teljesen ártalmatlan, érdemes időben felismerned.

Jellemző tünetek

  • Nappali álmosság.
  • Szédülés, fáradtság.
  • Fejfájás, gyengeség.
  • Koncentrációs zavar.

Következmények és teendők

Az alacsony vérnyomás hajlamosabbá tehet a depresszióra, és következtében romlik az agyi teljesítőképesség - tehát lassabban megy a munka. A rendszeres fizikai aktivitás segíthet a probléma megoldásában, illetve bőséges folyadékbevitellel is szinten tartható a vérnyomásod.

Betöltés...

Mivel a hipotónia álmosító tünetei csak fokozódnak egy kiadós ebéd után, érdemes inkább kisebb adagokban magadhoz venni az ételt. Szélsőséges esetben indokolt lehet a vérnyomás gyógyszerekkel történő emelése is - ezt természetesen orvos állapítja meg minden esetben.

Még nincs hozzászólás
hirdetés
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.