kisebb normál nagyobb
Címoldal   /   Egészség   /  

4 biztos tipp makacs székrekedés ellen

4 biztos tipp makacs székrekedés ellen

Székrekedés ellen a legegyszerűbb bevenni egy hashajtót. Pedig sokkal tartósabb megoldást nyújtanak a természetes szerek.

Szerző: Lám Luca
Forrás: Femina.hu
2007.09.13.

Mi a székrekedés?

A székrekedést a legtöbb ember úgy határozza meg, hogy jellemzően kevés és kemény széklettel járó emésztési probléma. Pedig az orvosi értelemben vett székrekedés ennél egy icipicit bonyolultabb.

Ha az alábbi tünetek közül kettőt vagy hármat tapasztaltál az elmúlt időszakban - minimum 12 héten keresztül -, akkor neked bizony székrekedésed van.

  • A székletürítések nagy részénél erőlködnöd kell a sikerért.
  • A székletürítések nagy részénél kemény székletet hagysz magad után.
  • A székletürítések nagy részénél nem érzel teljes sikert. Mintha lenne még min dolgoznod.
  • Heti három alkalomnál kevesebbszer van spontán székletürítésed.
  • A székletürítések nagy részénél kézzel vagy ujjal segítened kell az ürítést.
  • Hashajtó nélkül nincs laza székleted.

Mit tehetsz székrekedés ellen?

Ha valakit megkérdezel arról, hogy mi a legegyszerűbb módja a székrekedés megszüntetésének, biztosan azt feleli majd, hogy a hashajtó. Ez így is van, a hashajtó bizony megoldja székelési nehézségeidet. Csakhogy nem jó mindig hashajtót szedni. Jobban teszed, ha szkeptikus maradsz, és először természetes módon próbálod megoldani a problémát. Egy idő után ugyanis a hashajtó bélfalgyengeséget, ásványi anyag veszteséget, sőt, még hozzászokást is okozhat.

1. tipp - rostok

Egyél minél több nyers gyümölcsöt és zöldséget. Ezenkívül a rostbevitelt legjobban az étkezési búzakorpával tudod biztosítani. Ez a táplálék-kiegészítő alig emészthető rostokat tartalmaz, így a bélrendszeren változatlanul jut tovább, amivel biztosítja a széklet nagyobb térfogatát, valamint a bélsár gyorsabb áthaladását és kiürülését.

Fogyassz belőle 2-3 evőkanállal joghurtba, főzelékbe keverve, de használhatod sütemények, pogácsák készítéséhez is. A zsíros, fűszeres, sok húst tartalmazó étkezéseket mellőzd, mivel ilyen esetekben ez az összetétel épp hogy lassító tényező.

2. tipp – folyadék

Ha székrekedésed van, akkor nagyon fontos, hogy sokat igyál. És ne csak szénsavmentes ásványvizet, hiszen súlyos szorulásnál lehet, hogy ez nem elegendő a szervezetednek.

Az emésztést javító gyógyteákat is érdemes kúraszerűen kipróbálni, de tartós használatra nem javasoltak - ánizs, édesgyökér, gyermekláncfű, kutyabengekéreg. Jók lehetnek még egyes gyógynövényalapú emésztésjavító szerek (Gallexier, Gallenpflege), emésztésjavító enzimek, gyógyvizes ivókúrák is, az utóbbiak közül elsősorban a lúgos és keserű gyógyvizek ajánlhatóak.

Ezeken kívül használhatod még a régi, jól bevált csalánt is, mely rengeteg fontos anyagot tartalmaz, például vasat, C-vitamint, káliumot, kalciumot, szilícium savat és számos olyan anyagot, ami mind jó fáradság, kimerültség esetén, de remek has- és vízhajtó hatása is van. A megszárított csalánlevelekből egy maroknyit forrázz le fél liter vízzel, majd hagyd állni fél órát. Ezután az egész napra elosztva kortyolgasd el.

Betöltés...

3. tipp – mozgás

Ha mozogsz, azzal belső szerveidet is mozgatod. Egy kiadós, tempós séta elősegíti az emésztést, a bélmozgásokat. Ha a rendszeres mozgást beiktatod életedbe, annak biztosan meglesz a székelési hatása is.

De segíthet egy kifejezetten erre a célra kifejlesztett torna és masszázs is, mely felébreszti alvó beleidet, és megindítja a kiválasztás és a székelés folyamatát.

Vastagbélmasszázs: kezeddel a hasfalon enyhe nyomás kíséretében végezz patkó alakú „körzéseket” jobboldalról, alulról kezdve felfelé, majd baloldalra haladva felülről lefelé, azaz a vastagbél lefutásának irányában! Minden reggel – például felkelés előtt – végezheted, mintegy tíz percig.
 

Hasdomborítás: szívd be a levegőt, közben húzd be a hasad, ezután hirtelen nyomd ki, hadd domborodjon, és közben fújd ki a levegőt! Ismételd tízszer minden székelés előtt!

Izometrikus hasprés: hasizmodat közepes erősséggel feszítsd meg, számolj tízig, majd lassan lazíts! Naponta három alkalommal, egymás után ötször ismételd!
Térdemelés ülve vagy fekve: combodat lazán lógó lábszárakkal húzd fel mellkasodhoz, amilyen magasra csak tudod! Rövid ideig tartsd itt, majd lassan mozgasd a kiindulási helyzetbe! A gyakorlatot végezd két lábaddal egyszerre vagy külön-külön, ötször-tízszer egymás után.

+1 tipp - diéta

Van azonban egy kifejezetten székrekedés elleni diéta is, melyet itt megtalálsz!

Még nincs hozzászólás

Milyen típusú gyomorfájdalom milyen betegségre utal?

Ha a fájdalom típusáról felismered a betegséget, még azelőtt felkeresheted az orvost, hogy komolyabb baj lenne.
Egészség

Hasi görcsök, puffadás, székrekedés - Az IBS tünetei és kezelése

Szabadulj meg az irritábilis bél szindróma kellemetlen jeleitől természetes úton!
Egészség
hirdetés
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.