10 népszerű táplálék, amitől depressziós leszel, és nem is gondolnád | femina.hu
2012. május 25. | Orbán
GyerekszájÉden Hotel 2
rss
Címoldal   /   Egészség
kisebb normál nagyobb

10 népszerű táplálék, amitől depressziós leszel, és nem is gondolnád

Egy új kutatás szerint a magas transzzsírsav-tartalmú élelmiszerek növelik a depresszió kockázatát.
Szerző: Németh Andrea
Forrás: Femina.hu
2011.03.16.

Egyre több embert érintenek a pszichiátriai megbetegedések, közöttük pedig kiemelten a depresszió. Még ma is kutatják, hogy milyen tényezők vezetnek ehhez a betegséghez, hogy ne csak kezelni, hanem megelőzni is lehessen. A közelmúltban meglepő kutatási eredményeket publikáltak, miszerint az is fokozza a depresszió kialakulásának a kockázatát, hogy milyen ételeket eszel.

Veszélyes zsírok

A Las Palmas de Gran Canariai és a navarrai spanyol egyetemek, valamint a wageningeni holland egyetem munkatársainak közös kutatása vizsgálta az elfogyasztott zsírok típusa és a depresszió kialakulásának kapcsolatát. 11 évig tartott a tanulmány elkészítése, melyben több mint 12 ezer fő vett részt. Hat éven keresztül jelentettek az alanyok az étkezési szokásaikról.

Ennyi idő alatt 657 esetben azonosítottak orvosilag igazolt depressziót. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a biztos kapcsolat mutatható ki a transzzsírsavak fogyasztása és a depresszió kialakulása között. Azonban az szív- és érrendszeri problémákat okozó telített zsírsavak is veszélyesek.

Napraforgóolaj

Fánk, sült krumpli, halrudacska

A napraforgóolaj a táplálkozásodban az egyik legfontosabb transzzsírt tartalmazó készítmény. Ezt az anyagot természetes állapotában nem tartalmazza az olaj, kezelése közben keletkezik. A jobb minőségű felhasználhatóság érdekében fejlesztették ki a hidrogénezési technológiát. A növényi olajok az eljárás nélkül rosszul viselik a magas hőmérsékletet, hamar oxidálódnak. A hidrogénezés viszont szilárdabbá teszi a kötéseket, így pedig már ellenállóbbak a magas hővel szemben.

A legjobb tippek szorongás és depresszió ellen
A legjobb tippek szorongás és depresszió ellen
A fejfájás legjobb természetes ellenszereiÍme, a tavaszi fáradtság 8 legbiztosabb ellenszere7 gyilkos házi csodaszer herpesz ellenA 7 leghatékonyabb természetes fogfehérítőA 10 leghatásosabb házi praktika napégés ellenA 10 legjobb házi fortély izzadás ellen10 létfontosságú ásványi anyag és nyomelem10 akupresszúrás pont, ami meggyógyítA 10 legjobb tipp másnaposság ellen15 tipp a pihentető alvásért!

A kezelés eredménye, hogy a zsírsavak átalakulnak transzzsírsavakká, melyek egyes kutatások szerint károsabbak az egészségre, mint az állati eredetű zsírok. Az új tanulmánynak köszönhetően pedig bebizonyosodott, hogy a depresszió kockázatát is növelik. A forró olajban sült ételek, mint a fánk, a sült krumpli vagy a halrudacska, egytől-egyig károsak.

Margarin

Pékáruk, kekszek, kész sütemények

A növényi olajok hidrogénkezelését a vaj iránt megnövekedett kereslet okozta, így lett a margarin. Később a telített zsírban gazdag vaj helyettesítőjeként terjedt el. Transzzsírsav-tartalma egészen a kilencvenes évekig nagyon magas volt, de miután bebizonyosodott, hogy ez az anyag is érelmeszesedéshez vezet, új irányelv született. A kereskedelmi forgalomban kapható margarinoknak 1% alatti a transzzsír-tartalma. Azonban az ipari célra gyártott termékeknél nincs ilyen megkötés, tehát próbáld meg elkerülni a késztermékeket, a pékárukat, kekszeket.

Csak egészségesen!

Dietetikus szekértőnkkel készített videónkból még többet megtudhatsz a helyes táplálkozásról.

Egészséges táplálkozás a dietetikus szerint

Vajon mindent megteszel, hogy megóvd az egészséged? Hallgasd meg dietetikus szakértőnket, aki elmondja, minek érdemes még nagyobb figyelmet szentelned.

Dátum: 2010. április 30.
Készítette: Femina.hu

Tejtermékek

A sajt, tej, vaj, azaz a tejtermékek a zsírsavak két káros típusát is tartalmazzák. Transzzsírsavak természetes formában fordulnak elő bennük, emellett telített zsírsavakban is bővelkednek. A kutatók úgy találták, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedések, melyekhez a telítettzsírsav-fogyasztás vezet, hozzájárulhat a depresszióhoz. Már a komoly betegségek kialakulása előtt megnövekedik a vérben a rossz koleszterin, az LDL mennyisége. Ez az érfalakra lerakódva gyulladást okoz, ami a tanulmány szerint a pszichiátriai megbetegedésnek kedvez. A szervezetben hasonló biológiai változások következnek be mindkét problémánál, így lehet, hogy az egyik kiváltója a másiknak.

Müzlik

Az egészséges életmódhoz kapcsolódnak, pedig árthatnak a reggeli zabpelyhek és a müzliszeletek. A natúr változatok nem okoznak problémát, de az ízesített, színezett termékeket érdemes fenntartásokkal kezelni.

A tanulmány a nyugati táplálkozási mintát ítéli el, aminek szerves részeit képezik a müzlis reggelik, gyorséttermi és a készételek. A kutatók szerint ez a tendencia Európára is egyre jobban jellemző, ami ellen tenni kéne. Hiszen bebizonyították, hogy ezek a fajta élelmiszerek a fizikális betegségek mellett mentális problémákat is okoznak.

6 hozzászólás
tifany       2011-07-12 22:48
7.
Nem pocsékba :D
válasz a 6. kommentre (varazsko - 07-12)
varazsko       2011-07-12 21:04
6.
:D Most akkor kárba ment? :D
válasz az 5. kommentre (tifany - 07-12)
tifany       2011-07-12 15:50
5.
A férjem most dobott ki egy nagy vödör gépzsírt ,ha ezt tudtam volna!!!!:D
válasz a 4. kommentre (varazsko - 07-12)

Mostanában olvasott cikkeim

Egy új Facebook-os közösségi alkalmazást ajánlunk neked, a Readert. Tovább az alkalmazás leírásához »

Ha engedélyezed a Facebookos alkalmazást, megnézheted, mit olvasnak a barátaid, és visszakeresheted a legutóbb olvasott cikkeidet.

Olvasott cikkeim
Olvasd el ezt is!

Top cikkek

hirdetés

Femina Fórum

Nézd meg, miről csevegnek a többiek!

Mai névnap Eliza, Eszter

Még több képeslap »

Népszerű videók

Gyerekszáj - 4. heti videó
Imádnivaló gyerekdumák
hirdetés
6 hét 6 kiló fogyókúraprogram
Gyógynövénylexikon

Partnereink

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.